Ustawa zakłada, że wszystkie firmy świadczące usługi pocztowe otrzymają równy dostęp do rynku. Wystarczy, że będą miały wpis do rejestru operatorów pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zamiast obecnego zezwolenia. Działalność pocztową, będzie mógł wykonywać przedsiębiorca zapewniający warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, która obejmuje informacje przekazywane w przesyłkach pocztowych, informacje dotyczące realizacji przekazów pocztowych, dane dotyczące podmiotów korzystających z usług pocztowych oraz dane dotyczące faktu i okoliczności świadczenia usług pocztowych lub korzystania z tych usług.
Ustawa ta wprowadza również nową definicję usługi pocztowej, która będzie realizowanie łącznie lub rozdzielnie przyjmowanie, sortowanie i doręczanie przesyłek pocztowych i druków bezadresowych oraz przemieszczanie przesyłek, jeżeli wykonywane jest łącznie z przynajmniej z jedną z poprzednio wymienionych czynności. Taka definicja, d możliwość firmom działającym na rynku pocztowym specjalizowanie się np. tylko w doręczaniu przesyłek.
Usługi pocztowe przez pierwsze trzy lata po wejściu ustawy w życie będzie świadczyć Poczta Polska. Później jednak operator usług pocztowych zostanie wyłoniony w drodze konkursu na kolejnych 10 lat,
Państwo wobec tego nadal będzie gwarantowało świadczenie tzw. usług powszechnych, czyli takich, które dla dobra wspólnego muszą być świadczone w sposób jednolity i po przystępnych cenach, niezależnie od stopnia opłacalności.
Według MAC większość państw UE, które zliberalizowały już rynek pocztowy wykorzystuje fundusz kompensacyjny dla usług powszechnych, część korzysta z modelu mieszanego - z funduszu kompensacyjnego i środków z budżetu, część zaś wykorzystuje wyłącznie środki budżetowe.
Polecamy serwis: Konsument w Święta
Podstawa prawna:
Projekt ustawy prawo pocztowe.