Święta poza domem - twoje prawa
REKLAMA
REKLAMA
Na początek warto wyjaśnić kilka kluczowych pojęć. Samymi usługami turystycznymi są zarówno usługi przewodnickie, jak i usługi hotelarskie, oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną , jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu jest określana na mocy ustawy o usługach turystycznych mianem imprezy turystycznej. Na organizowanie imprez turystycznych składa się zaś zarówno przygotowywanie i oferowanie jak i realizacja imprez turystycznych. Zaś organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.
REKLAMA
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
Co powinna określać umowa o świadczenie usług turystycznych?
REKLAMA
Umowa o świadczenie usług turystycznej powinna być zawarta w formie pisemnej. Umowa taka powinna określać w swojej treści dane biura podróży wraz z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz dane osoby, która w imieniu usługodawcy taką umowę podpisuje; trasę i miejsce pobytu oraz czas trwania wyjazdu, a także program imprezy (w tym jakość, rodzaj i terminy oferowanych usług transportowych, hotelarskich i gastronomicznych).
W umowie tej powinna też znaleźć się cena usługi wraz z wyszczególnieniem wszelkich należności, również podatków; sposób zapłaty oraz rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń oraz data ewentualnego przeniesienia uprawnień i obowiązków kupującego wycieczkę na inną osobę, a także o wymagania specjalne uzgodnione pomiędzy biurem a turystą, na które strony umowy wyraziły zgodę. Ponadto, klient powinien w umowie poinformowany o podstawie prawnej umowy i konsekwencjach prawnych z niej wynikających.
Ważne jest też to, że gdy klient wpłaca należność za imprezę turystyczną lub co najmniej 10% zaliczki na poczet ceny imprezy, to powinien otrzymać od organizatora wraz z umową pisemne potwierdzenie tego, że biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową, bądź pisemne potwierdzenie umowy ubezpieczenia, którą ma organizator, ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tego ubezpieczenia.
Zobacz również: Jakie są rodzaje ubezpieczeń turystycznych?
Odpowiedzialność organizatora turystyki
Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, zaś zwolniony jest z tej odpowiedzialności tylko w trzech przypadkach. Są to sytuacje, w których niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy jest spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem klienta lub osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, oraz niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy spowodowane siłą wyższą.
Co się dzieję, gdy organizator turystyki zmieni istotne dla nas warunki umowy przez rozpoczęciem imprezy turystycznej?
REKLAMA
Gdy istotne warunki umowy zostają przez organizatora turystyki zmienione przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, jest on zobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym klienta. Wówczas klient powinien poinformować organizatora, czy przyjmuje proponowaną zmianę umowy. Ma on też możliwość odstąpienia od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej. Jeśli klient zdecydował się na odstąpienie od umowy lub jeśli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn od klienta niezależnych, klient ma prawo albo uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
W przypadku, gdy, organizator turystyki odstępuje od umowy lub odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, klient ma możliwość dochodzenia odszkodowania za niewykonanie umowy. Nie jest możliwe dochodzenia odszkodowania z tytułu odwołania imprezy turystycznej przez organizatora turystyki w przypadku, gdy odwołanie to miało miejsce ze względu na zgłoszenie się mniejszej liczby uczestników niż minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodniony terminie bądź, jeśli odwołanie imprezy turystycznej miało miejsce z powodu siły wyższej.
Polecamy serwis: Konsument w Święta
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat