Zakupy w Internecie - odstąpienie od umowy
REKLAMA
REKLAMA
Konsument, który dokonuje zakupu w sklepie internetowym ma szerszą gamę uprawnień. Wynika to z faktu, iż w przeciwieństwie do konsumenta fatygującego się do lokalu przedsiębiorcy, nie może w pełni zapoznać się z przedmiotem umowy, a jedynie polegać na zapewnieniach przedsiębiorcy.
REKLAMA
Na odległość
Umową zawieraną na odległość, jest umowa zawierana bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.
Dziesięć dni na odstąpienie od umowy
REKLAMA
Działalność polegająca na sprzedaży internetowej, jest uregulowana kompleksowo. Najważniejszymi zagadnieniem z perspektywy konsumenta, jest możliwość odstąpienia od umowy. Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, która to reguluję sprzedaż na odległość,wyraźnie wskazuje, że konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni, licząc od od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi, od dnia jej zawarcia.
Ustawa regulująca sprzedaż na odległość, wylicza przypadki w których prawo odstąpienia od umowy konsumentowi nie przysługuje,przy czym zaznaczyć należy, iż przedsiębiorca nie może ograniczać prawa do odstąpienia od umowy. Jako przykłady takich umów można wskazać umowy świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu 10 dni od od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi, od dnia jej zawarcia ,w ciągu których konsument ma prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny; świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu oraz umowy polegające na dostarczania prasy.
Polecamy serwis: Konsument w sieci
Zwrot pieniędzy
REKLAMA
Ważne jest, iż w umowach zawieranych przez internet nie można zastrzec odstępnego, czyli uzależnić możliwości odstąpienia przez konsumenta od umowy, od zapłaty oznaczonej sumy pieniędzy. W przypadku, w którym konsument skorzysta ze swojego prawa i od umowy odstąpi, umowę uważa się za niezawartą, a co za tym idzie, strony muszą zwrócić sobie wzajemne świadczenie, w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Co ciekawe, konsumentowi, w przypadku dokonania jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe, licząc od daty dokonania tejże przedpłaty.
Przy korzystaniu z ofert sklepów internetowych, należy mieć świadomość, że jedyną stroną obciążoną kosztami przesyłki przedmiotu umowy jest przedsiębiorca. Jedyne koszty, jakimi konsument może być obciążony, to koszty odesłania przedmiotu umowy.
Sklep internetowy nie może wymagać, aby konsument dokonał zapłaty przed wysłaniem towaru, dlatego też przedsiębiorca, jaką jedną z opcji zapłaty, powinien zapewnić płatność przy odbiorze.
Zobacz również: Zwrot towaru zakupionego przez Internet
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat