Tak jak i inne produkty, także żywność jest przedmiotem sprzedaży konsumenckiej, co oznacza że również może być reklamowana. Wie o tym każdy, który wrócił do sklepu z przeterminowanym jogurtem, czy innym produktem. Nie każdy jednak wie, że terminy w jakich można reklamować żywność różnią się od tych ogólnych.
Jaki termin na reklamację?
Zgodnie z art. 9 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej kupujący, w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową, powinien ten fakt zgłosić sprzedawcy przed upływem dwóch miesięcy. Co oczywiste tak długi termin na zgłoszenie nieprawidłowości w przypadku żywności nie miałby żadnego sensu. Stąd też w przypadku produktów żywnościowych, obowiązując znacząco krótsze terminy, ustalone w drodze rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej.
Zobacz serwis: Konsument w święta
Zgodnie z tym rozporządzeniem należy zawiadomić sprzedawcę niezwłocznie o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową. Niemniej jednak ustawodawca daje nam, konsumentom, pewien margines swobody. Zgodnie z treścią rozporządzenia zgłoszenie niezgodności powinno nastąpić nie później niż w terminie 3 dni.
Obliczenie 3-dniowego terminu, jaki przysługuje w każdym przypadku sprzedaży żywności, będzie jednak wyglądało różnie w zależności od poszczególnych produktów. Znaczenie ma tutaj bowiem fakt, czy reklamacja dotyczy towaru pakowanego, czy sprzedawanego luzem.
Reklamacji podlegają także towary sprzedawane luzem. Reklamacja żywności powinna być możliwa nie tylko w sklepie sieciowy, lecz również w sklepie osiedlowym, czy u sprzedawcy na targu. Wszystkie te podmioty prowadzą działalność gospodarczą i podlegają obowiązkom wynikającym z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Zobacz: Dlaczego warto zatrzymać paragon?
W przypadku towarów pakowanych termin trzydniowy będzie się liczył od dnia otwarcia opakowania. Z kolei w przypadku towarów sprzedawanych luzem, termin na zgłoszenie reklamacji będzie się liczył od dnia dokonania zakupu.
Zawiadomienie o niezgodności towaru można złożyć do nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości produktu lub terminu jego przydatności do spożycia. Po ich upływie nasze uprawnienia do reklamacji towaru niezgodnego z umową nie będą uwzględnione. Warunek ten nie odnosi się do towarów, które nie posiadają takich terminów.
Szukasz przepisów na Wielkanoc? Zajrzyj na gotujmy.pl