Co można zrobić z niechcianymi prezentami? Wiele osób przy najbliższej okazji daje je w prezencie komuś innemu. Na takie przechodnie prezenty nadają się rzeczy pełnowartościowe, które po prostu z jakichś względów nam nie odpowiadają. Nie każdy chce jednak „uszczęśliwiać” nieudanym prezentem kolejne osoby. Co wtedy zrobić? A co jeżeli podarunek nie działa tak, jak powinien – od początku jest zepsuty lub nie spełnia swojej funkcji?
Może, ale nie musi
Zacznijmy od przypadku krawata, który ci się nie podoba czy swetra, który jest w niewłaściwym rozmiarze. Czy takie prezenty można wymienić w sklepie? Cóż, jeżeli towar jest pełnowartościowy, jego wymiana zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Prawo nie nakazuje sklepom wymieniania nietrafionych prezentów. Na szczęście wiele sklepów wychodzi w tym względzie naprzeciw konsumentom i zgadza się na wymianę albo nawet na zwrot nieudanego podarku. Zasady, na jakich to robi, ustala jednak sam.
Zawsze, zanim coś kupimy, warto zapytać sprzedawcy, czy i w jakim terminie będziemy mogli zwrócić lub wymienić nieudany zakup. Jeżeli sprzedawca zgadza się na nie, poprośmy, aby z tyłu paragonu to poświadczył, przystawiając firmową pieczątkę sklepu. Takie zapewnienie ułatwi nam później wymianę lub zwrot towaru.
Składamy reklamację
Całkiem inaczej sprawa przedstawia się w przypadku, gdy nasz gwiazdkowy prezent nie działa tak, jak powinien. Taką sytuację reguluje już prawo, a dokładniej Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.). Co możemy zrobić? Taki niedziałający prezent nazywamy w języku prawniczym towarem niezgodnym z umową. Możemy go reklamować.
Reklamację zawsze składamy w sklepie, na piśmie. W pierwszej kolejności możemy żądać wymiany towaru na inny, działający, egzemplarz albo jego naprawy. Wybór należy do ciebie. Jeżeli naprawa nie jest możliwa, a drugiego takiego samego produktu nie ma, sklep musi zwrócić nam pieniądze.
Na rozpatrzenie naszej reklamacji sklep ma 14 dni. Jeżeli w tym czasie nie otrzymamy odpowiedzi, oznacza to, że sklep reklamację przyjął.
Prawo do reklamacji przysługuje ci przez dwa lata od dokonania zakupu. Ale jeśli zauważysz, że towar jest niezgodny z umową, masz dwa miesiące na powiadomienie o tym fakcie sprzedawcę.
Jeżeli prezent ma gwarancję, możesz też skorzystać właśnie z niej, a nie z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z umową wynikającego z ustawy. To ty wybierasz, co ci się bardziej opłaca.
Zobacz serwis: Reklamacje
Paragon lub wyciąg
Kiedy dajemy bliskim prezent, raczej nie chcemy dawać również paragonu za jego zakup. A przecież jest on niezbędny do złożenia reklamacji w sklepie. Co więc zrobić? Najlepiej samemu zachować paragon i powiedzieć obdarowanemu, że w razie gdyby z prezentem było coś nie tak, paragon czeka.
Paragon jest dowodem zakupu, dlatego sprzedawca poprosi nas o niego, kiedy będziemy składać reklamację. Ale nie każdy wie (nawet nie każdy sprzedawca!), że nie tylko paragon jest dowodem zakupu. Do reklamacji wystarczy też wyciąg bankowy, na którym widnieje transakcja dokonanego przez nas zakupu kartą kredytową lub płatniczą.
Zobacz: Reklamacja bez paragonu
W którym sklepie wymieniać?
Co zrobić, jeśli sweter, który znalazłeś pod choinką jest w złym rozmiarze. Chcesz go wymienić na właściwy rozmiar, ale wiesz, że został kupiony w poznańskiej filii sklepu, której sieć jest też w twoim mieście. Czy da się wymienić go w Warszawie czy musisz jechać specjalnie do Poznania? Ponieważ prawo nie zobowiązuje sprzedawcy do wymiany swetra, jeżeli jest on w niewłaściwym rozmiarze, to, gdzie będziesz go mógł wymienić, i czy w ogóle wymiana będzie możliwa, zależy tylko od polityki sieci sklepów. Na pewno zawsze warto spróbować wymienić sweter w Warszawie. Jest duże prawdopodobieństwo, że będzie to możliwe i prostsze niż wydawało się na początku.
Zobacz: Zwrot towaru - jak i kiedy?
Prezenty z internetu
W nieco lepszej sytuacji są konsumenci, którzy kupili prezent przez internet. Oni mają aż 10 dni na zwrot towaru, niezależnie od tego, czy ma jakąkolwiek wadę czy nie. Mogą go odesłać, nawet nie podając przyczyn zwrotu. Pamiętaj jednak, że za przesyłkę ze zwrotem płacisz ty, a nie sklep.
A ile czasu na zwrot nietrafionego, lecz w pełni wartościowego prezentu, mają obdarowani, których upominek był kupiony w tradycyjnym sklepie? Tutaj nie ma reguły. Terminy takich zwrotów sklepy ustalają same. W każdym razie dobrze jest to zrobić możliwie jak najszybciej.
Więcej na: www.Pro-Test.pl