Zwrot pieniędzy, czyli odstąpienie od umowy
Zwrot pieniędzy, to z prawnego punktu widzenia odstąpienie od umowy. Odstąpienie ma taki skutek, iż pociąga za sobą obowiązek wzajemnego zwrotu świadczeń (po jednej stronie zwrotu zapłaconej ceny, po drugiej zwrotu zakupionego towaru). Złożenie oświadczenie o odstąpienie od umowy i nastąpienie tego skutku będzie oznaczało, że sama umowa jest uznawana za niezawartą.
Wbrew częstym opiniom, jakiem panują wśród konsumentów, nie jest tak iż owo odstąpienie od umowy jest głównym uprawnieniem kupującego. Rodzi to często szereg pretensji oraz nieuzasadnionych roszczeń.
Pani Joanna zakupiła suknię, w której zostały źle przyszyte guziki. Z racji tego, iż była już w sukni na sylwestrowym balu, postanowiła skorzystać z okazji i odzyskać pieniądze. Zażądała więc od sprzedawcy zwrotu zapłaconej ceny, oddając jednocześnie suknię. Sprzedawca odmówił zwrotu pieniędzy.
Zobacz serwis: Konsument w święta
Roszczenia konsumenta przy reklamacji
W sytuacji, jaka została przedstawiona w powyższym przykładzie, sprzedawca miał pełne prawo odmówić zwrotu pieniędzy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (ustawa ta normuje sprzedaż z udziałem konsumentów) w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową, kupujący (czyli konsument) może żądać albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany produktu na nowy, wolny od wad.
Wybór uprawnienia naprawy lub wymiany należy do konsumenta. Jego decyzja jest dla sprzedawcy wiążąca.
Zwrot pieniędzy, czyli odstąpienie od umowy należy uznać za uprawnienie dodatkowe, które może zaistnieć w wyjątkowych sytuacjach. Zgodnie z art. 8 ust. 4 w/wym. ustawy odstąpienie od umowy jest możliwe, gdy:
- nie może żądać naprawy ani wymiany towaru;
- sprzedawca nie może uczynić zadość żądaniu naprawy lub wymiany w odpowiednim czasie;
Zobacz: Ile czasu powinna trwać naprawa telefonu?
- wymiana lub naprawa narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.
Od umowy nie będzie można odstąpić nawet wtedy, gdy zajdzie jedna z powyższych przesłanek (np. niedogodność kupującego), jeżeli niezgodność towaru z umową (np. wada) jest nieistotna. W takiej sytuacji pozostaje roszczenie o obniżenie ceny w stosownym wymiarze.