Jak reklamować powszechne usługi pocztowe?
REKLAMA
REKLAMA
Roszczenia z tytułu nieprawidłowego wykonywania usługi pocztowej zostały określone w Prawie pocztowym. Chodzi tutaj zarówno sytuacje, kiedy to przesyłka uległa uszkodzeniu, utracie jak również wtedy, gdy nie została dostarczona na czas.
REKLAMA
Co do zasady roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa wskutek przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki zgłoszonych przez adresata operatorowi nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia przesyłki.
Zobacz serwis: Konsument w święta
Powszechna usługa pocztowa
W praktyce należy jednak rozróżnić sytuacje, w których dochodzi do nieprawidłowego wykonania usługi pocztowej, a powszechnej usługi pocztowej. Ta druga to określenie katalogu usług, do których świadczenia zobowiązany jest operator publiczny, czyli Poczta Polska.
Powszechne usługi pocztowe polegają na:
- przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu:
- przesyłek listowych do 2000 g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną wartością;
- paczek pocztowych do 10 000 g, w tym z zadeklarowaną wartością;
- przesyłek dla ociemniałych;
- doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20 000 g;
- realizowaniu przekazów pocztowych.
Wskazane wyżej usługi, świadczone są przez Pocztę Polską w ramach tzw. powszechnej usługi pocztowej.
Reklamacja usługi powszechnej
Zgodnie z przepisami Prawa pocztowego w przypadku nieprawidłowego wykonania lub niewykonania powszechnej usługi pocztowe konieczne jest wniesienie reklamacji. Jest to o tyle istotne, gdyż dochodzenie określonych roszczeń na drodze sądowej jest dopuszczalne dopiero po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego.
Jak sporządzić reklamację?
Reklamację na usługę pocztową można złożyć na piśmie, ustnie do protokołu lub w każdej innej formie, która ujawnia wolę osoby reklamującej usługę w sposób dostateczny. Tym samym możliwe jest złożenie reklamacji także np. w formie elektronicznej, za pomocą maila.
Zobacz: Poradnik na święta - reklamacja krok po kroku
Reklamacja może być wniesiona zarówno przez nadawcę, jak i adresata. Można ją zgłosić do każdej placówki operatora. Zostanie ona przekazana do właściwego organu, celem rozpatrzenia.
Co powinno znajdować się w reklamacji?
W reklamacji powinny znajdować się następujące informacje:
- rodzaj przesyłki,
- uzasadnienia reklamacji – tzn. wskazać okoliczności, zgodnie z którymi konsument twierdzi, iż usługa nie została wykonana albo wykonano ją w sposób nienależyty,
- kwotę odszkodowania,
- podpis reklamującego,
- oryginał potwierdzenia nadania przesyłki,
- protokół szkody sporządzony podczas odbierania przesyłki uszkodzonej oraz jego opakowanie,
- datę i miejsce nadania przesyłki,
- numer nadany jej przez operatora pocztowego.
Zadaj pytanie: Forum prawników
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat