REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak reklamować powszechne usługi pocztowe?

REKLAMA

REKLAMA

W razie nieprawidłowego wykonania powszechnej usługi pocztowej, konsument ma prawo wnieść reklamację. Do sądu może się udać dopiero po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego.

Roszczenia z tytułu nieprawidłowego wykonywania usługi pocztowej zostały określone w Prawie pocztowym. Chodzi tutaj zarówno sytuacje, kiedy to przesyłka uległa uszkodzeniu, utracie jak również wtedy, gdy nie została dostarczona na czas.

REKLAMA

Co do zasady roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa wskutek przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki zgłoszonych przez adresata operatorowi nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia przesyłki.

Zobacz serwis: Konsument w święta

Powszechna usługa pocztowa

W praktyce należy jednak rozróżnić sytuacje, w których dochodzi do nieprawidłowego wykonania usługi pocztowej, a powszechnej usługi pocztowej. Ta druga to określenie katalogu usług, do których świadczenia zobowiązany jest operator publiczny, czyli Poczta Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powszechne usługi pocztowe polegają na:

  • przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu:
    • przesyłek listowych do 2000 g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną wartością;
    • paczek pocztowych do 10 000 g, w tym z zadeklarowaną wartością;
    • przesyłek dla ociemniałych;
  • doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20 000 g;
  • realizowaniu przekazów pocztowych.

 Wskazane wyżej usługi, świadczone są przez Pocztę Polską w ramach tzw. powszechnej usługi pocztowej.

Reklamacja usługi powszechnej

Zgodnie z przepisami Prawa pocztowego w przypadku nieprawidłowego wykonania lub niewykonania powszechnej usługi pocztowe konieczne jest wniesienie reklamacji. Jest to o tyle istotne, gdyż dochodzenie określonych roszczeń na drodze sądowej jest dopuszczalne dopiero po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego.

Jak sporządzić reklamację?

Reklamację na usługę pocztową można złożyć na piśmie, ustnie do protokołu lub w każdej innej formie, która ujawnia wolę osoby reklamującej usługę w sposób dostateczny. Tym samym możliwe jest złożenie reklamacji także np. w formie elektronicznej, za pomocą maila.

Zobacz: Poradnik na święta - reklamacja krok po kroku

Reklamacja może być wniesiona zarówno przez nadawcę, jak i adresata. Można ją zgłosić do każdej placówki operatora. Zostanie ona przekazana do właściwego organu, celem rozpatrzenia.

Co powinno znajdować się w reklamacji?

W reklamacji powinny znajdować się następujące informacje:

  1. rodzaj przesyłki,
  2. uzasadnienia reklamacji – tzn. wskazać okoliczności, zgodnie z którymi konsument twierdzi, iż usługa nie została wykonana albo wykonano ją w sposób nienależyty,
  3. kwotę odszkodowania,
  4. podpis reklamującego,
  5. oryginał potwierdzenia nadania przesyłki,
  6. protokół szkody sporządzony podczas odbierania przesyłki uszkodzonej oraz jego opakowanie,
  7. datę i miejsce nadania przesyłki,
  8. numer nadany jej przez operatora pocztowego.

Zadaj pytanie: Forum prawników

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 18 tys. nauczycieli będzie stratnych od września 2024 r. Czy można jeszcze liczyć na zmianę przepisów? Czasu jest mało

Ponad 18 tys. nauczycieli będzie stratnych od września 2024 r. A wszystko przez nabycie prawa do emerytury. Czy można jeszcze liczyć na zmianę przepisów? Wydaje się to wątpliwe, jednak środowisko nauczycielskie nie rezygnuje ze swoich starań.

Prezydent skierował do TK nowelę Kodeksu wyborczego - chodzi o głosowanie korespondencyjne

Nowela Kodeksu wyborczego trafi do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli prewencyjnej. Prezydent Andrzej Duda zarzuca, że wyłączające możliwości głosowania korespondencyjnego  wyborach samorządowych dla osób podlegających kwarantannie czy izolacji jest niezgodne z Konstytucją. 

Babciowe od 1 października. Pierwsze wypłaty jednak nie od razu

Wnioski o przyznanie babciowego, czyli do programu Aktywny Rodzic będzie można składać od 1 października 2024 r. Pierwsze pieniądze mają zostać wypłacone rodzicom do końca roku, w listopadzie i grudniu. ZUS ma być gotowy do obsługi wniosków i wypłaty świadczeń.

10 nowych obowiązków pracodawców a tylko 2 miesiące czasu

10 nowych obowiązków pracodawców - czy zdążą je wypełnić? Zostały tylko 2 miesiące czasu. Jakie konsekwencje grożą za niedotrzymanie terminu i nieprzestrzeganie nowych przepisów? Trzeba się spieszyć.

REKLAMA

Popularny lek teraz dostępny bez recepty. Decyzję podjął Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych

Popularny lek na potencję teraz dostępny bez recepty. Decyzję w tej sprawie podjął Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, który zmienił kategorię dostępności leku z Rp na OTC. To oznacza, że do zakupu nie jest potrzebne zalecenie lekarza.

Kolorowe paski na zgrzewach tubek past do zębów i innych kosmetyków. Czy wiesz co znaczą? Ekspert obala mity

Badania pokazują, że 76,9% dorosłych Polaków nie zna znaczenia kolorowych pasków na tubkach past do zębów. Natomiast tylko 7,9% ankietowanych uważa, że wie, o czym one mówią. Natomiast 15,2% badanych twierdzi, że nie pamięta, o co w tym chodzi. Autorzy raportu przekonują, że choć na pierwszy rzut oka temat wygląda dość błaho, to długofalowo wprowadzeni w błąd konsumenci mogą na tym zdrowotnie ucierpieć. Raport obala też mity, że wyżej wskazane paski przynoszą konsumentom jakieś istotne informacje o składzie bądź innych aspektach past do zębów. Jedocześnie eksperci dodają, że właściwie nie mają one żadenego znaczenia, bo są to tylko i wyłącznie oznaczenia o charakterze drukarskim.

Obawa przed sztuczną inteligencją. Czy AI pozbawi nas pracy?

Technologia może pomóc w obliczu zmniejszania się siły roboczej spowodowanego starzeniem się populacji. Jednak prawie połowa respondentów spodziewa się, że sztuczna inteligencja zmniejszy dostępność miejsc pracy - poinformowano w raporcie Allianz Trade.

Tylko ZUS czy również OFE ma gromadzić składki? Oświadczenie tylko do 31 lipca. Ważna decyzja dla mężczyzn przed 55 r. życia i kobiet przez 50. urodzinami

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że tylko do 31 lipca 2024 r. mężczyźni, którzy nie ukończyli 55 lat, a kobiety 50 lat mogą kolejny raz zdecydować, gdzie ma trafiać część ich składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE. Zmiana decyzji wymaga złożenia specjalnego oświadczenia ZUS-US-OFE-03.

REKLAMA

4-dniowy tydzień pracy sprawdza się za granicą. Polscy pracodawcy są sceptyczni

Polscy pracodawcy nie palą się do skrócenia tygodniowego czasu pracy, a 51 proc. uważa, że w ich branży jest ono niemożliwe. W programach pilotażowych przeprowadzonych w innych krajach odnotowano m.in. spadek rotacji zatrudnienia o 40 proc., polepszenie dobrostanu pracowników w 82 proc. firm oraz oszczędności dla pracodawców. Krótszy czas pracy najlepiej przyjął się na Islandii, gdzie już 86 proc. pracowników korzysta z niego lub ma taką możliwość.

Mój Prąd 6.0 - wnioski od 2 września 2024 r. Dofinansowanie mikroinstalacji fotowoltaicznej przyłączonej po 1 sierpnia 2024 r. tylko z magazynem energii i rozliczanej w systemie net-billing

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało założenia programu Mój Prąd 6.0. Dofinansowanie otrzymają tylko takie mikroinstalacje fotowoltaiczne (PV), zgłaszane do przyłączenia do sieci po 1 sierpnia 2024 r., które będą współdziałać z magazynem energii i będą rozliczane w systemie net-billing. Nabór wniosków zaczyna się 2 września br.

REKLAMA