O tym kiedy i na jakich warunkach możemy dokonać zwrotu towaru nie myślimy w trakcie robienia zakupów. A właśnie ten moment jest kluczowy dla zwrotu. Zwrot towaru należy bowiem odróżnić od reklamacji. Ta druga jest uprawnieniem konsumenta i przysługuje nam zawsze. Ale, tylko wtedy gdy towar ma wady.
Sam zwrot towaru, to wbrew pozorom nie jest powszechne uprawnienie. Konsumenci, którzy bardzo często kupują w dużych sieciowych sklepach po prostu przyzwyczaili się, że bogate marki oferują taką możliwość. Nie oznacza to jednak, że będzie tak zawsze.
Zobacz serwis: Konsument w Święta
Zwrot towaru, wynika bowiem jedynie z dobrej woli sprzedawcy. To jedno z narzędzi marketingowych, które mają zachęcać do kupna. Jeżeli chcemy zwrócić towar, który nie ma żadnych wad (zwanych przy sprzedaży konsumenckiej niezgodnością towaru z umową) to będziemy mogli tego dokonać tylko tam, gdzie sprzedawca zaoferował nam taką możliwość. Pamiętajmy więc o tym, zanim jeszcze kupimy prezent.
Uprawnienie do zwrotu towaru to nie uprawnienie do reklamacji. Nie wynika z przepisów prawa, a jedynie z dobrej woli sprzedawcy.
Zły rozmiar
Warto o tym pamiętać zwłaszcza, gdy naszym prezentem będą ubrania. Dobranie złego rozmiaru ubrania wcale nei oznacza, że możemy dokonać reklamacji. Brak jest bowiem w tym miejscu niezgodności towaru z umową, czyli wady.
Zobacz serwis: Reklamacje
Podobnie będzie wtedy, gdy wybraliśmy nie najlepszy kolor prezentu. Wymiana będzie możliwa tylko wtedy, gdy sprzedawca przyjmuje zwroty towarów lub dokonuje wymiany.
Spytaj się sprzedawcy, czy oferuje on kupującym możliwość zwrotu towaru i w jakim czasie. Pamiętaj, że źle dobrany przez ciebie kolor, czy rozmiar rzeczy nie uprawnia bynajmniej do składania reklamacji.
Zadaj pytanie: Forum prawników