Kto ponosi koszty zwrotu towaru?
REKLAMA
REKLAMA
Prawo odstąpienia od umowy
Przepisy ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) dają konsumentowi prawo odstąpienia od umowy sprzedaży towaru zawartej na odległość – np. w sklepie internetowym. Ma on na to 10 dni od momentu wydania mu towaru. Wraz z wejściem w życie przepisów implementujących tzw. dyrektywę konsumencką (styczeń 2015 roku) termin powyższy wydłuży się do 14 dni.
REKLAMA
Zobacz więcej: E-handel nowe regulacje
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy
Wystarczy, że konsument złoży w ciągu owych 10 dni oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Odpowiednie oświadczenie należy złożyć na piśmie i przesłać je listem poleconym (z potwierdzeniem odbioru) na adres firmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi (ale przed rozpoczęciem jej wykonywania) bądź daty otrzymania zamówionego towaru.
POBIERZ: Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy
Koszty zwrotu towaru
Kwestia ta uregulowana została w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Co prawda z ustawy nie wynika to jednoznacznie. Jednak poprzez interpretację art. 11 "umowa zawarta na odległość powinna określać miejsce i sposób składania reklamacji nie powodujące nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta", przyjęło się, iż koszty, które nie są nadmierne, konsument może w takiej sytuacji ponosić. Dlatego wydaje się, że to kupującego powinny obciążać koszty zwrotu towaru w ciągu 10 dni od jego otrzymania.
Po zmianie przepisów w styczniu 2015 roku konsument będzie obciążony jedynie kosztami przesyłki zwrotnej.
Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie należy odesłać towar. Także w tym zakresie nastąpią zmiany wymuszone dostosowaniem do prawa europejskiego. Sprzedawca zyska możliwość odroczenia terminu zwrotu płatności, do czasu otrzymania towaru i oceny jego stanu.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych prawa konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Zadaj pytanie na: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat