Handel lekami w sieci
REKLAMA
REKLAMA
Sposoby składania zamówienia na produkt leczniczy dostarczany przez ogólnodostępne apteki lub punkty apteczne w ramach wysyłkowej sprzedaży:
REKLAMA
-
w miejscu prowadzenia placówki
-
telefonicznie
-
faksem
-
za pomocą poczty elektronicznej
-
za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej placówki
Warunkiem, żeby zamówienie zostało zrealizowane jest podanie wszystkich danych znajdujących się w zamówieniu.
Obowiązki apteki
Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności, placówki, które prowadzą sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych zobligowane są do wykonywania pewnych obowiązków, np.:
- zgłoszenia w terminie 14 dni przed planowanym rozpoczęciem wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych, do właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego zamiaru prowadzenia wysyłkowej sprzedaży; jeśli zamówienia przyjmowane są za pośrednictwem witryny internetowej dodatkowo muszą być przestawione dane dotyczące adresu strony internetowej oraz domeny, w której ta strona jest zarejestrowana;
- prowadzenie elektronicznej ewidencji zawierającej informacje o zamówieniach, danych o lekach bez recepty, dostawy, odbioru, zwrocie produktu;
- posiadania odpowiednich warunków lokalowych – musi być miejsce wydzielone z izby ekspedycyjnej, pomieszczenia magazynowego lub komory przyjęć przeznaczone do przygotowania produktu leczniczego do wysyłki;
- wyznaczenia farmaceuty lub technika farmaceutycznego, który będzie odpowiedzialny za prawidłową realizację sprzedaży wysyłkowej produktu leczniczego; do jego obowiązków należy w szczególności sprawdzenie czy sposób przygotowania wysyłki i warunki transportu są prawidłowe;
- zapewnienie pacjentom możliwości całodobowego kontaktu telefonicznego w zakresie dotyczącym jakości i bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego będącego przedmiotem sprzedaży wysyłkowej;
- w przypadku zwrotu zamówionego produktu leczniczego placówka zapewnia jego unieszkodliwienie.
Warunki bezpieczeństwa
Przy sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych niezwykle ważny jest sposób jego dostarczania oraz warunki transportu. Wysyłka musi odbywać się w warunkach zapewniających jakość leku oraz bezpieczeństwo jego stosowania. Produkt leczniczy powinien być należycie zapakowany, a transport produktu leczniczego powinien odbywać się w wydzielonych przestrzeniach środka transportu, zapewniających:
- zabezpieczenie produktów leczniczych przed zanieczyszczeniami organicznymi oraz uszkodzeniami mechanicznymi, a także przed kradzieżą;
- warunki uniemożliwiające pomieszanie i skażenie produktów leczniczych;
- zabezpieczenie w czasie transportu przed działaniem wysokiej i niskiej temperatury, światła, wilgotności i innych niekorzystnych czynników.
Ponieważ sprzedaż produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza odbywa się w formie wysyłkowej jest to forma umowy na odległość. Tak jak w umowach tego typu w tym przypadku również przewidziane jest prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni licząc od dnia dostawy produktu leczniczego bez ponoszenia kosztów, oprócz bezpośrednich kosztów zwrotu.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat