Internetowe „ciasteczka” – wszystko co musisz wiedzieć o plikach cookies
REKLAMA
REKLAMA
Cookies jest to zbiór podstawowych danych, które strona internetowa zapisuje na naszych komputerach. Te niegroźne pliki, zwane ciasteczkami mają bardzo ważną funkcję, pozwalają w pełni korzystać z funkcjonalności strony internetowej.
REKLAMA
Przykładowe zastosowanie plików „cookies”:
- strony internetowe „zapamiętują” nasze preferencje i ustawienia tj. język na stronie, układ, rozmieszczenie treści, czy korzystanie z Big Data,
- możliwe jest tworzenie grup zainteresowania, dzięki czemu sklep poleca nam produkty powiązane z tymi, które zazwyczaj wybieramy i które mogą nas potencjalnie zainteresować;
- przechowywanie towarów w koszykach sklepów internetowych podczas korzystania ze strony;
- korzystanie z kont w serwisach np. Facebook, Twitter etc;
- pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron.
POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej
Podstawa prawna funkcjonowania plików cookies
Główne uregulowania odnoszące się do plików cookies oraz obowiązków związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną znajdują się w art. 161, 166, 169, 172, 173 i 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne (zwana dalej „ustawą”).
Do plików cookies odnosi się w szczególności art. 173 ustawy, który stanowi, że przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że:
- abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o:
- celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
- możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
- abonent lub użytkownik końcowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1, wyrazi na to zgodę;
- przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
Zobacz również: Konsument i umowy
Istotne jest również uregulowanie art. 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne, które stanowi, że jeżeli przepisy ustawy wymagają wyrażenia zgody przez abonenta lub użytkownika końcowego, zgoda ta:
- nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści;
- może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika;
- może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.
Cookies w praktyce
Wchodząc na losową stronę internetową można zobaczyć, iż po jej otworzeniu wyskoczy informacja, że strona wykorzystuje pliki cookies. Taka informacja zawiera zazwyczaj dwie opcje do wyboru.
- Pierwszą jest wyrażenie zgody na pliki cookie (najczęściej „Ok, rozumiem”, „Akceptuję” etc.).
- Druga opcja odsyła nas do regulaminu strony, bądź sklepu będącego na stronie gdzie są uregulowane kwestie plików cookies.
- Zdarza się również, iż oprócz uregulowania plików cookies w regulaminie, właściciel strony tworzy dodatkową podstronę zawierającą opisową informację o plikach cookies.
Taka informacja jest obowiązkowa na każdej stronie internetowej!
Konsekwencje
Za naruszenie obowiązków uregulowanych art. 161, 166, 169, 172, 173 i 174 może zostać nałożona na przedsiębiorcę kara pieniężna w wysokości 3% przychodu ukaranego, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.
Co do zasady kara nie jest nakładana, jeżeli podmiot zaprzestał naruszania prawa lub naprawił wyrządzoną szkodę – na przykład po upomnieniu Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Przy czym, Prezes UKE może uznać, iż czas, zakres lub skutki naruszenia przemawiają za nałożeniem kary pieniężnej, pomimo zaprzestania naruszania prawa i naprawienia szkody.
Podsumowanie
Obowiązki nałożone ustawowo na posiadaczy stron internetowych nie wymagają nadmiernego wysiłku i często sprowadzają się do jednorazowego dostosowania strony. Warto się tym zająć, gdyż zaniechanie tych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi.
Zobacz: Konsument-telekomunikacja
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat