REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych w 2018 r.

Elżbieta Chojnowska
Kara za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w 2018 r. /Fot. Fotolia
Kara za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w 2018 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem PE i Rady UE 2016/679 czekają nas duże zmiany w zakresie zasad ochrony danych osobowych. Dotyczą one w szczególności zakresu odpowiedzialności karnej, cywilnej oraz administracyjnej za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych.

Rozporządzenie PE i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych wejdzie w życie 25 maja 2018 r. Do tego czasu państwa członkowskie moją obowiązek implementować nowe przepisy.

REKLAMA

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność karna

Unijne regulacje nie wskazują bezpośrednio zasad odpowiedzialności karnej za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. W tej kwestii UE pozostawia wolną rękę państwom członkowskim.

Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą o ochronie danych osobowych przewidziana jest odpowiedzialność karna za:

  • przetwarzanie danych osobowych w sposób sprzeczny z prawem – czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 49);
  • udostępnianie danych osobom nieuprawnionym - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 51);
  • zaniedbanie obowiązku zabezpieczenia danych - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (art. 52);
  • zaniedbanie obowiązku zgłoszenia danych do rejestracji - czyn zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (art. 53).

Jednak jak wynika z projektu nowej ustawy zamieszczonego na stronie Ministerstwa Cyfryzacji, powyższe regulacje zostaną uchylone, zaś pojawią się szczegółowe przepisy dotyczące odpowiedzialności administracyjnej i cywilnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Sprawy karne

Administracyjne kary pieniężne 

Zgodnie z założeniami projektu ustawy Prezes Urzędu Ochrony  Danych Osobowych będzie mógł nałożyć dwa rodzaje kar administracyjnych za złamanie zasad ochrony danych osobowych:

  • na podmioty nie będące organami publicznymi, może nałożyć administracyjne kary pieniężne na podstawie i na warunkach określonych w art. 83 rozporządzenia 2016/679 (art. 49 projektu);
  • na podmioty publiczne, o których mowa w art. 9 pkt 8 - 14 ustawy o finansach publicznych, Prezes Urzędu może nałożyć, w drodze decyzji, administracyjne kary pieniężne w wysokości do 100 000 zł (art. 50 projektu).

REKLAMA

Podmioty publiczne w rozumieniu art. 9 pkt 8 - 14 ustawy o finansach publicznych to:
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
- Narodowy Fundusz Zdrowia;
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
- uczelnie publiczne;
- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
- państwowe i samorządowe instytucje kultury;
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

W związku z powyższym podmioty publiczne nie wymienione powyżej np. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, związki metropolitalne, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe nie będą karane na podstawie nowych przepisów.

Zobacz też: Postępowanie administracyjne

Zgodnie z art. 53 ust 1 projektu Prezes Urzędu będzie mógł na wniosek podmiotu ukaranego odroczyć uiszczenie kary pieniężnej albo rozłożyć ją na raty ze względu na ważny interes wnioskodawcy.

Wysokość i zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych zostały określone w z art. 83 w dziale pt. „Ogólne warunki nakładania kar pieniężnych” w omawianej regulacji  UE.

Górna granica kary wyznaczona w rozporządzeniu  UE to 20 mln EUR . W przypadku przedsiębiorców kara może wynieść 2% bądź 4% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego. Warto podkreślić, iż wysokość sankcji będzie zależna od m. in. rodzaju, charakteru, wagi, czasu trwania naruszenia i innych kryteriów wskazanych w rozporządzeniu  UE.

Odpowiedzialność cywilna

Zgodnie z założeniami projektu każda osoba, której prawa przysługujące na mocy przepisów o ochronie danych osobowych zostały naruszone, może żądać, aby podmiot, który dopuścił się naruszenia, dopełnił czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków (art. 55 projektu).

Wystąpienie z powyższym roszczeniem, nie wyłącza możliwości wystąpienia z innymi roszczeniami z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Sąd cywilny do którego wniesiono pozew z żądaniem usunięcia skutków naruszeń będzie musiał zawiadomić o tym niezwłocznie Prezesa Urzędu. W związku z toczącym się postępowaniem przed PU w tej samej sprawie Sąd może zawiesić toczące się przed nim postępowanie do czasu zakończenia postępowania przed Prezesem Urzędu (art. 57 projektu). Ponad to, sąd ma obligatoryjny obowiązek zawiadomić PU o każdym wyroku w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych.

Zobacz też: Pozwy

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016 poz. 922)
  2. Projekt ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 28 marca 2017 r.
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2016 poz. 1870)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne dla WZON bez znaczenia dla poziomu potrzeby wsparcia

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Nowe wytyczne to przede wszystkim poprawa sytuacji prawnej dzieci, ale mogą z nich także skorzystać osoby dorosłe. Dla świadczenia wspierającego istotne jest jednak nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA