REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO: Ochrona danych osobowych – zmiany 2018 r.

Elżbieta Chojnowska
Ochrona danych osobowych – zmiany 2018 r./fot. ShutterStock
Ochrona danych osobowych – zmiany 2018 r./fot. ShutterStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z gruntowną reforma przepisów UE, państwa członkowskie są zobowiązane implementować nowe przepisy o ochronie danych osobowych. Zmiany jakie nas czekają w 2018 r. dotyczą m.in. zasad składania wniosku o usunięcie danych z Internetu czyli prawa do bycia zapomnianym.

Najważniejszym aktem prawnym UE jest rozporządzenie PE i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. Niniejsze rozporządzenie po wejściu w życie 25 maja 2018 r. uchyli obowiązującą aktualnie dyrektywę 95/46/WE.

REKLAMA

Redakcja poleca: Dotacje unijne – jak pozyskać środki dla firmy

Wniosek o usuniecie danych z Internetu, czyli prawo do bycia zapomnianym

Rozporządzenie 2016/679 zawiera szereg przepisów kształtujących formy kontroli konsumentów nad ich danymi osobowymi (w szczególności Sekcja 3 „Sprostowanie i usuwanie danych”). Przepisy te regulują prawną możliwość sprostowania, usunięcia danych tzw. „prawo do bycia zapomnianym” oraz ograniczenia przetwarzania danych.

Zobacz: Prawa konsumenta

Zgodnie z art. 17 rozporządzenia 2016/679 istotą „prawa do bycia zapomnianym” jest możliwość żądania przez osobę, której dane dotyczą niezwłocznego usunięcia jej danych osobowych. Administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć te dane osobowe, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane;
  • osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę, na której opiera się przetwarzanie i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania;
  • osoba, której dane dotyczą, wnosi sprzeciw na mocy art. 21 wobec przetwarzania
    i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania;
  • dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem;
  • dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego, któremu podlega administrator;
  • dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego.

Wyrok TS – prawo do bycia zapomnianym

REKLAMA

Zgodnie z  wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 13 maja 2014 r. C-131/12 orzeczonym w sprawie Google Spain SL i Google Inc, działalność wyszukiwarek internetowych należy uznać za przetwarzanie danych, zaś operatorzy wyszukiwarek muszą zostać uznani za administratorów danych.

Trybunał podkreślił również, iż  prawo do poszanowania życia prywatnego, rodzinnego i ochrony danych osobowych tych osób fizycznych stanowią wartość nadrzędną w stosunku do interesu operatora wyszukiwarki.

W związku z powyższym osoba, której dotyczą dane, może skierować do operatora wyszukiwarki internetowej wniosek z żądaniem usunięcia z listy wyszukiwania linków do wskazanych stron internetowych, a operator obowiązany jest zbadać zasadność wniosku. W przypadku gdy operator pozostawia wniosek bez rozpoznania lub odmówi jego wykonania, wnioskodawca może zwrócić się odpowiednio do organu nadzorczego i sądu w celu przeprowadzenia kontroli i nakazania administratorowi podjęcia stosownych kroków.

Zobacz: Konsument w UE

Obecnie na stronie Google zamieszczony jest formularz „Wniosku o usunięcie wyników wyszukiwania zgodnie z europejskim prawem ochrony danych osobowych”.

Prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu i konieczność uzyskania zgody bezpośredniej na przetwarzanie danych

Zgodnie z art. 20 rozporządzenia prawo do przenoszenia danych zapewnia łatwiejszy dostęp do danych i daje możliwość przekazywania danych od jednego usługodawcy do drugiego.

Natomiast art. 21 zapewnia prawo do sprzeciwu tzn. osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw  – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych.

Zgodnie z art. 7 Rozporządzenia 2016/679 wprowadzony jest również obowiązek otrzymania przez administratora wyraźnej zgody na przetwarzanie danych osobowych, nie zaś domniemanej.

Zobacz: Konsument w UE

Kara pieniężna dla administratora, który złamał zasady ochrony danych osobowych

REKLAMA

Zgodnie z art. 83 rozporządzenia („Ogólne warunki nakładania kar pieniężnych”) niezależne krajowe organy nadzorujące są upoważnione do nakładania administracyjnych kar pieniężnych na administratorów jak i podmioty przetwarzające, które złamały zasady ochrony danych osobowych.

Wysokość kar będzie zależna od m. in. rodzaju, charakteru, wagi, czasu trwania naruszenia i innych kryteriów wskazanych w art. 38 ust. 2. Kary te mogą sięgnąć 20 mln EUR a w przypadku przedsiębiorców 2% bądź 4% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA