Jak kupić prezent przez Internet?
REKLAMA
REKLAMA
Dzięki skutecznym zabiegom marketingowym atmosfera Świąt Bożego Narodzenia udziela się nam coraz wcześniej. Odczuwamy ją szczególnie silnie w centrach handlowych. Po pierwsze przez liczne promocje gwiazdkowe, a po drugie przez … wzmożony ruch konsumentów. Jak zatem ominąć to „świąteczne szaleństwo zakupów”?
REKLAMA
Zobacz również: Jak zaplanować urlop w Święta Bożego Narodzenia 2014?
Prezent przez Internet
Na podstawie badania „Zakup prezentów świątecznych przez Polaków” zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej, przeprowadzonego na 508 osobach, które planują kupić prezenty świąteczne można sformułować jednoznaczną opinię, że zakupy przez Internet cieszą się coraz większą popularnością. Ponad 80 proc. Polaków, którzy posiadając stały dostęp do Internetu planuje bowiem kupić choć część prezentów gwiazdkowych w sieci. Jedynie 17 proc. wyklucza taką opcję. Za zakupami przez Internet przemawiają czynniki takie jak: wygoda i szybkość transakcji, niższe niż w sklepach stacjonarnych ceny oraz większy wybór niż w placówkach tradycyjnych. Przeciwne są zaś te osoby, które chcą osobiście obejrzeć produkty lub mające obawy, że towar kupiony on-line może być uszkodzony lub niezgodny z zamówieniem. Coraz powszechniejszą praktyką staje się również kupowanie prezentów w sieci jednak po uprzednim obejrzeniu, przymierzeniu ich w tradycyjnym sklepie stacjonarnym.
Zakupy przez Internet czyli umowa na odległość
Odpowiedzią na wyżej postawione pytanie mogą być zakupy przez Internet, które stanowią najbardziej powszechny przykład umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa, umowy na odległość. Z transakcją zawartą na odległość mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi ona do skutku bez jednoczesnej (fizycznej) obecności obu stron, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (elektronicznego formularza zamówienia, telefonu, radia, telewizji, poczty elektronicznej). Kontrakt taki dotyczy konsumenta i przedsiębiorcy.
Zwrot nietrafionego prezentu świątecznego
Warto podkreślić, że decydując się na zakup prezentów online korzystamy z większej ochrony prawnej niż Ci klienci, którzy robią zakupy w tradycyjnej formie. Każdy nietrafiony prezent, który kupiliśmy przez Internet możemy w ciągu 10 dni (po zmianach - 14 dni) zwrócić. Termin liczony jest od momentu otrzymania towaru (tzw. prawo do namysłu, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość). Zwrot prezentu, bez konieczności podawania przyczyny swojej decyzji, jest możliwy dzięki wejściu w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, co będzie miało miejsce właśnie w Boże Narodzenie 2014, tj. 25 grudnia 2014 roku.
Zobacz również: Zwrot towaru a brak opakowania
Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje w przypadku zakupów dokonanych na aukcji z opcją licytacji, towarów wykonanych na specjalne zamówienie, prasy oraz biletów na imprezy rozrywkowe.
Zgodnie z regulacjami dyrektywy konsumenckiej w przypadku zwrotu towaru konsument zostanie obciążony jedynie kosztem przesyłki zwrotnej. Pozostałe koszty będą po stronie sprzedawcy.
Zobacz również: Zakupy przez Internet - poradnik
Prawa konsumenta kupującego przez Internet
Konsument zawierający umowę z przedsiębiorcą przez Internet, czyli na odległość ma prawo do uzyskania jasnej i zrozumiałej informacji, m.in. o :
- głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem jego przedmiotu i sposobu porozumiewania się z konsumentem (np. telefonicznie, mailowo);
- danych identyfikujących przedsiębiorcy, w szczególności o firmie i numerze, pod którym została ona zarejestrowana (KRS lub NIP);
- adresie przedsiębiorstwa (istotnym w razie sporu sądowego), adresie poczty elektronicznej i numerach telefonu lub faksu (jeżeli są dostępne), dzięki którym konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;
- adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli różni się on od adresu prowadzonej działalności;
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – o sposobie, w jaki będą one obliczane, jak również o istnieniu opłat dodatkowych (np. kosztów dostawy) oraz ich wysokości lub obowiązku ich uiszczenia (jeżeli nie jest znana wysokość);
- kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość (np. telefonu) w celu zawarcia umowy, jeśli są one wyższe od zwykle stosowanych w przypadku tego środka porozumiewania się – np. w razie zawarcia umowy przez telefon z inicjatywy konsumenta;
- sposobie i terminie zapłaty;
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia i stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
- sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy;
- kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – o kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter produkt nie może zostać w zwykłym trybie odesłany pocztą;
- obowiązku zapłaty przez konsumenta uzasadnionych kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę, jeżeli kupujący odstąpi od umowy po zgłoszeniu rozpoczęcia świadczenia usługi, a przed upływem terminu na odstąpienie od umowy;
- przypadkach, w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy;
- obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
- istnieniu a także treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
- kodeksie dobrych praktyk, jeżeli zobowiązał się go przestrzegać, i sposobie zapoznania się z nim;
- czasie trwania umowy lub sposobie i przesłankach jej wypowiedzenia – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieokreślony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
- minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy – np. umowy polisolokat, w których określono minimalny czas, przez jaki należy płacić składki i nie można odstąpić od umowy;
- wysokości i sposobie złożenia kaucji lub innych gwarancji finansowych, których konsument jest zobowiązany udzielić na żądanie przedsiębiorcy;
- funkcjonalności treści cyfrowych i technicznych środkach ich ochrony;
- mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;
- możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.
Powyższe informacje przedsiębiorca powinien przekazać najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową.
Polecamy serwis: Konsument i umowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat