Pożyczka przez Internet, na co uważać?
REKLAMA
REKLAMA
Umowa na odległość
Decydując się na pożyczkę przez telefon, sms czy Internet zawieramy umowę na odległość. Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny posłużenie się środkami porozumiewania się na odległość w celu złożenia propozycji zawarcia umowy nie może odbywać się na koszt konsumenta.
REKLAMA
Łatwiej odstąpić od umowy
Konsument, który zawarł na odległość umowę o usługi finansowe, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie czternastu dni od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, jeżeli jest to termin późniejszy.
Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).
Zaostrzone obowiązki informacyjne
Pożyczkodawcy muszą bezwzględnie informować konsumenta o warunkach udzielenia pożyczki najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy.
Obowiązek podania danych jest ściśle określony przez przepisy prawa – ma gwarantować konsumentowi warunki do świadomego dokonania wyboru i porównanie różnych ofert.
Najważniejszą z punktu widzenia pożyczkobiorcy jest informacja dotycząca kosztów udzielanej pożyczki. A tę właśnie pożyczkodawcy próbują zataić.
Dodatkowo konsument powinien otrzymać rzetelną wiadomość o terminie i sposobie świadczenia usługi, prawie oraz sposobie odstąpienia od umowy, w tym o karach umownych, zasadach zapłaty ceny, kosztach rozmów telefonicznych, prawie wypowiedzenia umowy.
UOKiK alarmuje, że obowiązki informacyjne nie zawsze są przestrzegane.
Kredyt konsumencki
Pożyczając pieniądze do 80 tys. zł zawieramy umowę o kredyt konsumencki. Ustawa o kredycie konsumenckim przewiduje dodatkowe rygory i obostrzenia.
Kredytodawca obowiązany jest niezwłocznie doręczyć konsumentowi informację o opłatach i prowizjach oraz innych kosztach związanych z kredytem, w tym o opłatach za rozpatrzenie wniosku kredytowego oraz przygotowanie i zawarcie umowy kredytowej, zwanej „opłatą przygotowawczą".
Warto pamiętać, że w razie odstąpienia od umowy konsument musi zwrócić całą kwotę, ale przedsiębiorca ma prawo zatrzymać wpłaconą przez nas właśnie opłatę przygotowawczą.
Zgodnie z art. 11 ust. 5 ustawy o kredycie konsumenckim: "Przed upływem terminu do odstąpienia od umowy konsument nie jest zobowiązany do spłaty kredytu ani zapłaty oprocentowania. W razie odstąpienia od umowy kredytodawca obowiązany jest niezwłocznie zwrócić poniesione przez konsumenta na rzecz kredytodawcy koszty udzielanego kredytu, z wyjątkiem opłaty przygotowawczej oraz pobranych przez kredytodawcę opłat związanych z ustanowieniem zabezpieczenia".
UOKIK zwrócił także uwagę, że zgodnie z prawem konsument nie może ponosić żadnych kosztów za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego.
Reklama, informacja czy pożyczka?
W niektórych przypadkach analiza ofert wykazała, że przedsiębiorcy wykorzystują stronę internetową tylko do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Dostępne formularze zgłoszeniowe po wypełnieniu pomagają konsumentowi ustalić, czy ma szanse na pożyczkę. Zawarcie właściwej umowy kredytu następuje już w siedzibie firmy.
Raport UOKIK-u znajdziesz tutaj
Podstawa prawna:
Ustawa o kredycie konsumenckim Dz. U. z dnia 18 września 2001 r.
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny Dz.U. z dnia 2 marca 2000 r.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat