W przypadku umów zawieranych na odległość na sprzedawcy ciąży szczególny obowiązek informacyjny. Konsument, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, powinien być poinformowany (przy użyciu środka porozumiewania się na odległość) o:
- imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedzibie) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
- istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
- cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
- zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
- kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;
- prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni;
- kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy;
- terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie lub wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
- minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenie ciągłe lub okresowe;
- miejscu i sposobie składania reklamacji;
- prawie wypowiedzenia umowy.
Sprzedawca ma także obowiązek potwierdzić na piśmie te wszystkie informacje najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Ponadto informacje te powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.
Podstawa prawna:
art. 9 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta