Powyższą kwestię reguluje ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Jednym z kluczowych zapisów tego aktu prawnego jest prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyn w terminie 10 dni. Sprzedawca musi nas poinformować o tym uprawnieniu. Jeśli tego nie zrobi, możemy odstąpić od umowy w terminie nawet do 3 miesięcy. Aby odstąpić od umowy należy w terminie 10 dni od otrzymania towaru lub rozpoczęcia świadczenia usługi wysłać listem poleconym oświadczenie o odstąpieniu od umowy ze wskazaniem, gdzie i jak mają być zwrócone pieniądze. Towar najlepiej wysłać osobno, niezwłocznie, a najpóźniej w przeciągu 14 dni z kopią oświadczenia. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze niezwłocznie, najpóźniej w przeciągu 14 dni. Powinien oddać pełną kwotę, jaką zapłaciliśmy - cenę oraz koszt dostawy. Natomiast odesłać towar musimy na koszt własny. To prawo umożliwia nam sprawdzenie produktu, wypróbowanie, ale nie użytkowanie! Towar powinien zostać zwrócony w stanie niezmienionym.
Z prawa do rezygnacji z produktu/usługi w ciągu 10 dni nie możemy jednak skorzystać w kilku przypadkach m. in.:
- zawarcia w internecie umowy o okresowe dostarczanie artykułów spożywczych
- zawarcia umowy on-line o wykonanie, w ściśle oznaczonym okresie, usługi dotyczącej zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii;
- zakupu produktu, który ulega szybkiemu zepsuciu
W ostatnim punkcie pada odpowiedź na zadane na początku pytanie. Bowiem produkty żywnościowe z reguły ulegają szybkiemu zepsuciu. Ale nie wszystkie. Zatem zależy to od daty ważności danego produktu.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta