Zamieszczenie przez sprzedawcę zdjęcia do produktu stanowi element oferty. Może być bowiem uznany za istotne postanowienie umowy sprzedaży. W przedstawionym przykładzie konsument ma prawo twierdzić, że produkt sprzedawany jest w 3 różnych wersjach. To wynika z zamieszonego na stronie zdjęcia. W związku z tym przysługuje mu prawo wyboru jednej z opcji. Sprzedawca natomiast nie może zmuszać konsumenta do odbioru towaru, który tak naprawdę nie był przedmiotem umowy.
W takich przypadkach należy zwrócić uwagę czy przy zdjęciu nie znajduje się żadne zastrzeżenie. Musiałoby z niego wyraźnie wynikać, że oferowany produkt sprzedawany jest wyłącznie w jednym kolorze. Niekiedy przedsiębiorcy w ten sposób się zabezpieczają. Wówczas klientka związana byłaby umową zgodnie z treścią oferty.
W tym miejscu należy przypomnieć, że w przypadku zakupów przez internet zawsze można skorzystać z prawa do namysłu. Konsument ma 10 dni na podjęcie decyzji o odstąpieniu od umowy. Bieg terminu biegnie od momentu odebrania rzeczy. W takim przypadku umowę uważa się za niezawartą. Konsument musi zwrócić nabytą rzecz, natomiast sprzedawca zwraca wpłacone pieniądze. Strony powinny się rozliczyć niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od momentu odstąpienia.
Podstawa prawna:
- art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.);
- art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jedn. Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta