Czy sklep internetowy musi posiadać swój numer telefonu?
REKLAMA
REKLAMA
- TSUE o obowiązku posiadania numeru telefonu przez sklep internetowy
- Które przepisy krajowe wskazują na obowiązek posiadania numeru telefonu przez sklep internetowy?
- Inne sposoby komunikacji
- Podsumowanie
TSUE o obowiązku posiadania numeru telefonu przez sklep internetowy
Zgodnie z powyższym wyrokiem TSEU – „Artykuł 6 ust. 1 lit. c dyrektywy 2011/83 należy interpretować w ten sposób, że o ile przepis ten nakłada na przedsiębiorcę obowiązek udostępnienia konsumentowi środka komunikacji, spełniającego wymogi bezpośredniego i skutecznego porozumiewania się, o tyle nie sprzeciwia się on temu, aby przedsiębiorca ten udostępnił środki komunikacji inne niż te wymienione w tymże przepisie w celu spełnienia tych wymogów.” (…) wspomniany przepis nie nakłada na przedsiębiorcę obowiązku założenia linii telefonicznej lub numeru faksu czy też utworzenia nowego adresu poczty elektronicznej, aby umożliwić konsumentom skontaktowanie się z nim, oraz zobowiązuje przedsiębiorcę do podania tego numeru telefonu lub faksu lub adresu poczty elektronicznej wyłącznie w wypadkach, w których przedsiębiorca ten dysponuje już takimi środkami komunikacji z konsumentami.”. Zatem należy wskazać, że według stanowiska TSUE – przedsiębiorca nie jest zobowiązany do udostępniania numeru telefonu do kontaktów klientów ze sklepem. Jak zatem wygląda ta kwestia w myśl naszych krajowych regulacji prawnych?
REKLAMA
Które przepisy krajowe wskazują na obowiązek posiadania numeru telefonu przez sklep internetowy?
W tym miejscu należy przywołać regulacje wynikające z ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287) – dalej „ustawa”. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy – najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerze telefonu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą.
Inne sposoby komunikacji
Zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 3a ustawy – przedsiębiorca może zastosować inny niż określony powyżej środek komunikacji online, jeżeli taki środek przedsiębiorca dodatkowo udostępnia oraz który:
- gwarantuje zachowanie pisemnej korespondencji pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, w tym daty i godziny takiej korespondencji;
- spełnia wymogi trwałego nośnika;
- umożliwia szybkie i efektywne kontaktowanie się konsumenta z przedsiębiorcą.
Wyjaśnić należy, że powyższa regulacja (art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy), obowiązuje w naszym porządku prawnym od dnia 1 stycznia 2023 r.
Podsumowanie
Przepisy krajowe są od 1 stycznia 2023 r. są jednoznaczne. Oczywiście przedsiębiorca ma wybór w doborze środków komunikacji, jednakże z perspektywy intuicyjności komunikacji i prostoty oraz łatwości dla konsumenta – zdecydowana większość przedsiębiorców podaje numer kontaktowy, co należy uznać za słuszne podejście, które dodatkowo pozytywnie wpływa na wizerunek sklepu, przystępność dla konsumenta oraz usprawnia procesy zachodzące w sklepie internetowym (reklamacje, zwroty, zapytania etc.).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat