Gigabit Infrastructure Act - co zakłada projekt nowego rozporządzenia KE?

Gigabit Infrastructure Act - co zakłada projekt nowego rozporządzenia KE? / Shutterstock

Redukcja kosztów i przyspieszenie budowy gigabajtowych sieci szerokopasmowych to główny cel Gigabit Infrastructure Act, czyli rozporządzenia Komisji Europejskiej o infrastrukturze gigabitowej. Projekt rozporządzenia został właśnie ogłoszony.

Gigabit Infrastructure Act

Rozporządzenie jest odpowiedzią na ciągle rosnące zapotrzebowania na dostęp do coraz szybszych sieci szerokopasmowych o coraz większej przepustowości. Zapewnienie możliwości dostępu do takiej infrastruktury jest warunkiem umożliwiającym m.in. rozwój nowoczesnych technologii, gospodarki, edukacji czy usług publicznych. Rozporządzenie o infrastrukturze gigabitowej, będzie aktem bezpośrednio stosowanym na terenie całej Unii Europejskiej. Jednocześnie zastąpi ono dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/61/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów realizacji szybkich sieci łączności elektronicznej.

Rozporządzenie zakłada m.in. niwelowanie obciążeń administracyjnych przy realizacji inwestycji telekomunikacyjnych. Wszystkie niezbędne pozwolenia mają zostać uproszczone i ucyfrowione. Z kolei koordynacja robót budowlanych między operatorami różnych rodzajów sieci ma obniżyć koszty ich budowy. Każdy nowobudowany lub modernizowany budynek będzie musiał być wyposażony w światłowody.

Projekt rozporządzenia

Tekst projektu rozporządzenia dostępny jest pod adresem: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/gigabit-infrastructure-act-proposal-and-impact-assessement

Oprócz projektu rozporządzenia ogłoszony został także tekst Rekomendacji Gigabitowej, której celem jest przekazanie regulatorom w państwach, takim jak Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wytycznych dotyczących warunków dostępu do sieci telekomunikacyjnych operatorów o znaczącej pozycji rynkowej w celu zachęcenia do szybszego wyłączania dotychczasowych technologii i szybszego wdrażania sieci gigabitowych.

Wraz z ogłoszeniem projektu rozporządzenia rozpoczął się etap konsultacji publicznych tego projektu. Zachęcamy do zapoznawania się z projektem. Ewentualne uwagi prosimy przekazywać drogą elektroniczną, na adres sekretariat.dt@kprm.gov.pl

Równolegle, oprócz konsultacji projektu rozporządzenia, Komisja Europejska rozpoczęła szersze konsultacje na temat przyszłości sektora telekomunikacyjnego. Konsultacje te odnoszą się m.in. do kwestii partycypacji dostawców platform internetowych i innych usług (takich jak serwisy filmowe i komunikatory) w kosztach budowy i utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej. Konsultacje trwają do 19 maja 2023 r. Szersze informacje na temat konsultacji dostępne są pod adresem: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/consultations/future-electronic-communications-sector-and-its-infrastructure

Źródło: Cyfryzacja KPRM

Prawo
Zasiłek 215,84 zł z MOPS lub dodatek 330,07 zł z ZUS. Są podobieństwa, ale i różnice
05 lip 2024

Zasiłek pielęgnacyjny i dodatek pielęgnacyjny to dwa różne świadczenia, chociaż ich funkcja jest podobna. Czym się różnią? Ile aktualnie wynoszą? Co z waloryzacją i możliwością łączenia?

Czy każdy senior po 70-ce wjedzie bezkarnie swoim autem do Strefy Czystego Transportu w Warszawie? RPO ma wątpliwości
05 lip 2024

Zakaz wjazdu do strefy czystego transportu nie obejmuje samochodu będącego najpóźniej od 31 grudnia 2023 r. własnością lub współwłasnością osoby fizycznej, która w 2023 r. ukończyła 70. rok życia. Tak wynika z uchwały Rady m. st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy Strefy Czystego Transportu. Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości odnośnie tego przepisu. Pyta, czy taka regulacja pozwala na wjazd do strefy czystego transportu samochodom wszystkich seniorów, którzy mają skończone 70 lat.

Będzie zmiana przepisów. Obowiązkowe strefy czystego transportu w większych miastach
05 lip 2024

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do ustanawiania stref czystego transportu. Ponadto zostanie wprowadzony obowiązek nabywania przez gminy o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 tys. wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania zadań związanych z komunikacją miejską. Takie zmiany ma wprowadzić nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Sygnaliści w biurze rachunkowym. Jakie obowiązki i procedury?
05 lip 2024

Każde biuro rachunkowe powinno zweryfikować swoje procedury i zasady zgłaszania naruszeń, które zostały ustalone na potrzeby wdrożenia przepisów ustawy AML/CFT w świetle wymagań ustawy o ochronie sygnalistów.

Alkohol i papierosy będą droższe. Wzrośnie akcyza. Papierosy i alkohol w Polsce już nie będą najtańsze w całej Europie.
05 lip 2024

Alkohol i papierosy będą droższe, bo wzrośnie akcyza. To element walki m.in. z nadużywaniem alkoholu. Kończą się też prace nad projektem, który ograniczy sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach nocnych.

Ważny zasiłek z podwyżką od 2025 r. Kto może go otrzymać?
05 lip 2024

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów. Ma to bezpośredni wpływ na podwyżkę maksymalnej kwoty zasiłku stałego. To ważna zmiana dla osób pobierających świadczenia. Co oznacza w praktyce?

Kolejny cios dla działkowców ROD. Od 1 lipca 2024 r. koniec z zamrożonymi cenami. Muszą być gotowi na podwyżki. Kto konkretnie?
05 lip 2024

Kolejny cios dla działkowców ROD. Od 1 lipca 2024 r. czekają ich podwyżki. Kto zapłaci więcej i o ile? Czy popularność działek będzie dalej spadała? Wzrost cen energii dotyka wszystkich. Nie oszczędzi też działkowców, którzy dotychczas korzystali z preferencyjnych stawek.

Dopłaty do zakupu mieszkania: od 78 023,00 zł w woj. łódzkim do 146 423,00 zł w Olsztynie. Wnioski można składać do końca 2024 r.
05 lip 2024

Możliwe jest uzyskanie dofinansowania zakupu mieszkania w ramach Programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Dostępne mieszkanie. W trzecim kwartale 2024 r. wysokość dofinansowania może wynieść nawet 146423,00 zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 31 grudnia 2024 r.

Do 9000 zł od państwa na zakup roweru elektrycznego lub wózka rowerowego. Już od 2025 roku. NFOŚiGW konsultuje projekt programu „Mój rower elektryczny”
05 lip 2024

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce przeznaczyć od 2025 roku 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów (w tym rowerów cargo) i wózków rowerowych. Taką dopłatę może dostać zarówno zwykły Kowalski (osoby fizyczne) ale także niektórzy przedsiębiorcy oraz samorządy. Dofinansowaniem ma być objętych przynajmniej 46 667 sztuk takich rowerów. Obecnie trwają (od 4 do 18 lipca 2024 r.) konsultacje projektu programu priorytetowego „Mój rower elektryczny”.

Nawet 1200,00 zł na rodzinę. Pobierz wniosek o bon energetyczny i złóż go 1 sierpnia 2024 r.
04 lip 2024

Bon energetyczny jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym. Jest to forma pomocy przysługująca beneficjentom, którzy z różnych przyczyn mają trudności w pokrywaniu rachunków za energię. Bon energetyczny przysługuje za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...