Jak nie paść ofiarą phishingu?

Kupilas&Krupa Radcowie Prawni i Adwokaci
rozwiń więcej
Jak nie paść ofiarą phishingu? / Shutterstock
Jak przebiega phishing? W jaki sposób można dochodzić swoich praw w banku, jeśli już padliśmy ofiarą hakerów?

­­Ataki cyberprzestępców i fałszywe e-maile wyłudzające dane do konta – jak nie paść ofiarą phishingu?

Z atakami oszustów internetowych może spotkać się niemal każdy. Ich ofiarą może zostać zarówno przeciętny użytkownik sieci, jak i największe przedsiębiorstwo. W wyniku cyberoszustw, które określa się mianem phishingu, można nie tylko utracić dostęp do konta mailowego, lecz także środki zgromadzone na rachunku bankowym. Okres przedświąteczny to czas wzmożonej aktywności przestępców internetowych, którzy wyłudzają dane od użytkowników bankowości elektronicznej. Aplikant adwokacki Dawid Jakubiec z Kancelarii Kupilas&Krupa z Bielska-Białej tłumaczy jak przebiega phishing i jak dochodzić swoich praw w banku, jeśli już padliśmy ofiarą hakerów.

Phishing, czyli przebiegła metoda wyłudzenia informacji istotnych dla każdego użytkownika sieci, takich jak numery kart kredytowych, numery CVV, login i hasło do bankowości elektronicznej, kody uwierzytelniające transakcje w bankowości elektronicznej. Polega ona na podszywaniu się przez oszusta pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia danych. Zwykle dzieje się to poprzez przesłanie potencjalnej ofierze spreparowanej wiadomości e-mail, wyglądającej bardzo podobnie do wiadomości, którą mógłby nam wysłać bank, w którym posiadamy rachunek bankowy. Jak wskazuje Dawid Jakubiec, aplikant adwokacki w Kancelarii Kupilas&Krupa, takie e-maile grzecznie proszą nas o sprawdzenie aktywności na naszym koncie, potwierdzeniu lub zaktualizowaniu jakichś informacji.

- Po kliknięciu w link zawarty w wiadomości e-mail - zostajemy przekierowani na fałszywą stronę internetową, która może wyglądać łudząco podobnie do strony banku, w którym posiadamy rachunek bankowy. Zwykle na takiej stronie jesteśmy proszeni o podanie danych, które finalnie mogą prowadzić do kradzieży należących do nas pieniędzy – tłumaczy prawnik. Oczywiście nie budzi wątpliwości, że tego typu zachowania oszustów są nielegalne i w przypadku wykrycia sprawców podlegają oni ukaraniu. Jednakże trudność ujawnienia tożsamości sprawców takiego przestępstwa, prowadzi w dużej części tego typu spraw do umorzenia dochodzenia przez organy ścigania. Problem ten nie jest również problemem marginalnym. Jak wskazuje Rzecznik Finansowy nawet 250 tys. osób może paść rocznie ofiarą tego typu przestępstw. W tej sytuacji, osoby oszukane nie pozostają bez wyjścia.

Odpowiedzialność banku

Z dniem 20 czerwca 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw stanowiąca implementację dyrektywy unijnej PSD II. Wyżej wspomniana ustawa wskazuje, że bank może dokonać danej transakcji, jednak transakcja ta musi być przez klienta autoryzowana. Logika podpowiadałaby, że wykonanie transakcji za pomocą naszego konta bankowego jest jednoczesne z jej autoryzowaniem. Sprawa nie jest taka prosta, bowiem transakcję płatniczą uważa
się za autoryzowaną w momencie, gdy płatnik wyraził zgodę na wykonanie danej transakcji. Wykonanie transakcji przez oszusta, który uzyskał nasze dane w wyniku ataku phishingowego, na pewno nie jest zgodą wymaganą przez ustawę. Również sama ustawa o usługach płatniczych wyraźnie precyzuje, iż samo użycie instrumentu płatniczego nie przesądza o autoryzowaniu danej transakcji.

W razie, gdy dana transakcja jest nieautoryzowana, to wyłączną odpowiedzialność
z tytułu jej przeprowadzenia, ponosi dostawca usług płatniczych (czyli zwykle bank). Wystąpienie nieautoryzowanej transakcji generuje po stronie dostawcy usług płatniczych obowiązek zwrotu pieniędzy objętych daną transakcją. Z kolei w razie, gdy chodzi o rachunek płatniczy, to zobowiązany jest do przywrócenia stanu rachunku płatniczego do takiego jak sprzed dokonania kwestionowanej transakcji. Ustawa nakłada również termin, w jakim dostawca ma dokonać opisywanych wyżej czynności - powinno stać się to niezwłocznie, lecz nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia nieautoryzowanej transakcji (zasada D+1). Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której dostawca ma podejrzenie świadczące o oszustwie własnego klienta i poinformuje o tym niezwłocznie organy ścigania.

Brak możliwość zwrotu środków z winy klienta

Dopiero dokonanie zwrotu pozwala na ustalenie potencjalnej współodpowiedzialności klienta banku. Płatnik nie odpowiada za nieautoryzowaną transakcję w sytuacji, gdy klient umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa doprowadził do nieautoryzowanej transakcji. W tej sytuacji to bank powinien pozwać własnego klienta za umyślne dokonanie nieautoryzowanej transakcji. Praktyka wygląda zgoła odmiennie, banki kompletnie ignorując przepisy ww. ustawy, odmawiają zwrotów twierdząc, że klient dokonał danej transakcji w wyniku rażącego niedbalstwa. W takiej sytuacji to klient zmuszony jest wejść na drogę sądową i pozwać bank.

Jak wskazuje orzecznictwo sądowe, kradzież środków w wyniku ataku phishingowego nie jest zwykle formą rażącego niedbalstwa - oczywiście w tym kontekście istotne są osobiste uwarunkowania danej osoby. Czy była ona świadoma zagrożeń w cyberprzestrzeni i czy ewentualnie ten fakt został przez nią zignorowany – mówi Dawid Jakubiec, aplikant adwokacki. Aktualne ustawodawstwo daje nam szereg możliwości, z których możemy skorzystać, nie mniej często droga do wyegzekwowania tych praw może być trudna i prowadzić przez sale sądowe. Jednak efekt tej drogi może okazać się satysfakcjonujący i finalnie doprowadzić do zwrotu skradzionych pieniędzy.

Kancelaria Kupilas & Krupa Radcowie Prawni i Adwokaci sp. partnerska z siedzibą w Bielsku-Białej
od blisko 20 lat świadczy kompleksową obsługę prawną dla osób fizycznych, przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek osobowych i kapitałowych, będących podmiotami prawa polskiego i międzynarodowego. Kancelaria świadczy pomoc w postępowaniach polubownych, sądowych, administracyjnych i podatkowych, a także w negocjacjach i mediacjach

Prawo
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

pokaż więcej
Proszę czekać...