Randkowanie online w czasie epidemii - problemy konsumentów
REKLAMA
REKLAMA
Randkowanie w czasie epidemii
#Zostańwdomu sprzyja aktywnościom, na które do tej pory nie mieliśmy za dużo czasu. Z obserwacji Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że należy do nich randkowanie online. W marcu b.r. w ECK odnotowaliśmy wzrost skarg transgranicznych na portale randkowe (głównie z Niemiec i Luksemburga). Podstawowym problem konsumentów jest nieustannie automatyczne przedłużenie konta.
REKLAMA
Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł
Automatyczne przedłużenie konta – czytaj uważnie
Większość portali randkowych stosuje mechanizm „automatycznego przedłużenia konta”. Oznacza to, że jeżeli klient nie prześle pisemnej rezygnacji, konto jest samoczynnie odnawiane, wówczas z karty nieświadomego użytkownika pobrana zostaje opłata członkowska.
Samo usunięcie profilu nie prowadzi do wygaśnięcia subskrypcji!
Przepisy prawa co do zasady nie wykluczają możliwości stosowania automatycznego przedłużenie konta. Informacja musi być jednak przekazana konsumentowi przed zawarciem umowy (przed zaakceptowaniem regulaminu i założeniem konta).
Portale randkowe zachęcają do zakupu członkostwa łudząc klientów atrakcyjnymi cenami – uwaga reklamy najczęściej dotyczą tylko miesiąca! Po tym czasie jeżeli nie wypowiesz umowy, zostanie ona przedłużana na kolejny miesiąc lub 3 miesiące. Wówczas z karty płatniczej konsumenta zostaje już pobrana standardowa opłata ok. 200 zł lub 300 zł. Umowa może zostać przedłużona nawet na 6 miesięcy. Wszystkie warianty uzależnione są od wybranego abonamentu – zwróć na to uwagę.
Jak wygląda płatność?
W sytuacji wprowadzenia do systemu karty płatniczej lub kredytowej, system pobiera opłatę automatycznie. Jeżeli natomiast opłaciliśmy pierwsze członkostwo za pomocą przelewu bankowego lub na karcie nie posiadamy wystarczających środków, portal wysyła mailowe powiadomienie o obowiązku uregulowania płatności. Brak wpłaty skutkuje przekazaniem zadłużenia firmie windykacyjnej. Konsumenci wskazują, że wówczas kwoty do zapłaty są znacznie wyższe – mogą wahać się w granicach nawet 600 zł.
Czy portale informują i jak?
Warto podkreślić, że serwisy randkowe w większości wypadków informują konsumentów o przedłużeniu konta, często nawet w kilku widocznych miejscach:
- Przy podawaniu numeru karty kredytowej
- W potwierdzeniu założenia konta
- W regulaminie (czasami nawet w pierwszym zdaniu)
Dodatkowo niektóre portale w regulaminie oświadczają, że informują swoich klientów o przedłużeniu umowy mailowo, na krótko przed terminem wypowiedzenia. Z informacji otrzymanych od konsumentów wynika, że w tytuł maila z powiadomieniem zawiera inną informację, a sam komunikat znajduje się w ostatnim zdaniu wiadomości.
Wypowiedzenie umowy
Jeżeli chcesz uniknąć automatycznego przedłużenia konta wypowiedz umowę w terminie!
Zgodnie z regulaminem wielu portali randkowych pisemne wypowiedzenie należy wysłać do 14 dni przed zakończeniem bieżącej umowy. Problemem może okazać się sposób rozwiązania umowy. Często bowiem okazuje się, że serwisy randkowe wymagają odręcznego podpisu posiadacza konta (można przesłać skan lub zdjęcie) oraz dostarczenia szczegółowych danych (login/ e-mail).
Odstąpienie od umowy
Jeżeli umowa zawierana jest poza lokalem przedsiębiorcy, konsument ma prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni. Wyjątkiem jest sytuacja, w której klient skorzystał już z zakupionej usługi, czyli np. założył konto i sprawdził profile innych użytkowników bądź wymienił się z nimi wiadomościami. Wówczas ustawowe prawo do rozmyślenia się i rezygnacji nie obowiązuje.
Bezpłatna pomoc
Pomocy i porad w zakresie przedsiębiorców zarejestrowanych w innym kraju UE, udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat