Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?
REKLAMA
REKLAMA
1. Zawarcie umowy na odległość
Zgodnie z definicją zawartą w art. 6 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2012.0.1225) umową zawartą na odległość jest umowa zawierana z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 144, poz. 1204), jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność. W związku z nabyciem towaru w drodze umowy na odległość konsumentowi przysługuje szereg specyficznych uprawnień. Głównym z nich jest prawo odstąpienia.
REKLAMA
Zobacz: Prawo do reklamacji
Zadaj pytanie na: Forum
2. Zachowanie terminu
Nabywca ma prawo odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni kalendarzowych. Warto sprecyzować, że termin ten liczony jest od dnia otrzymania towaru, nie zaś od dnia zawarcia umowy. Wraz z wejściem w życie regulacji implementujących dyrektywę Parlamentu Europejskiego UE 2011/83/UE termin powyższy zostanie wydłużony do 14 dni (styczeń 2015 roku). Jeśli sprzedawca nie udzieli informacji o prawie do zwrotu, wówczas termin wydłuży się aż do 12 miesięcy (obecnie 3 miesiące). Za udzielenie informacji uznaje się umieszczenie odpowiednich i aktualnych danych na stronie internetowej oraz w regulaminie.
Zobacz także: E-handel nowe regulacje
3. Przyczyny
Kupujący nie ma obowiązku podawania przyczyny rezygnacji z zawartej umowy. Wystarczy więc, że po otrzymaniu produktu i zapoznaniu się nim, rozmyślimy się. Jest to tzw. prawo do namysłu.
4. Oświadczenie o odstąpieniu
W celu odstąpienia i zachowania terminu należy złożyć wobec sprzedawcy stosowne oświadczenie. Warto by było ono wysłane w formie pisemnej listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jest to ważne dla celów dowodowych. Odstąpienie skutkuje uznaniem umowy za niezawartą i zwolnieniem stron ze wszystkich zobowiązań. Świadczenia stron podlegają więc zwrotowi.
5. Zwrot towaru
Możliwość zwrotu dotyczy tylko pełnowartościowych towarów, które nie noszą jakichkolwiek oznak użytkowania (posiadają więc firmowe metki, naklejki, itp.), posiadają oryginalne opakowanie i nie były wykonane na zamówienie. Co do zasady podlegają one zwrotowi w stanie niezmienionym. Sprzedawca nie ma prawa wymagać by towar był nieodpakowany. Potwierdził to SO w wyroku z 26 czerwca 2013 roku (XVII AmC 4622/12). Stwierdził, że: „Uzależnienie prawa do zwrotu towaru kupionego na odległość od tego, aby był on identyczny jak wysłany i w oryginalnym opakowaniu jest niedozwolone. Czyni to iluzorycznym możliwość sprawdzenia towaru i następnie jego zwrot”.
6. Paragon
Co do zasady sprzedawca nie może uzależniać naszego prawa do zwrotu towaru od przesłania paragonu. Klauzula „Do reklamowanego lub zwracanego produktu konieczne jest dołączenie paragonu” została umieszczona w rejestrze umownych klauzul niedozwolonych.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
7. Koszty
REKLAMA
W związku z odstąpieniem od umowy konsument może ponieść tylko koszty związane bezpośrednio ze zwrotem towaru (tj. koszt przesyłki zwrotnej). Ma to miejsce tylko w sytuacji, gdy został o tym poinformowany przez sprzedającego. Powinno to nastąpić najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Nie ma prawnej możliwości by nabywca ponosił opłatę związaną z samym faktem odstąpienia (tzw. odstępne) bądź jakąkolwiek opłatę manipulacyjną.
Kupującemu przysługuje zwrot kosztów związanych z zakupem towaru oraz z jego przesyłką w pierwszą stronę. Sprzedający powinien tego dokonać w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji o odstąpieniu, nie od zwrotu towaru. Wspomniana dyrektywa unijna wprowadza istotna zmianę w tym zakresie. Sprzedawcy będzie bowiem przysługiwało prawo odroczenia zwrotu kosztów aż do momentu sprawdzenia rzeczywistego stanu towaru.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2012.0.1225),
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego 2011/83/UE,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie innych ustaw,
- wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 26 czerwca 2013r., (XVII AmC 4622/12).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat