Porady dla e – konsumenta przed świętami
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z Tabelą wyników dla rynków Konsumenckich 2013 odsetek konsumentów korzystających z krajowego handlu elektronicznego wzrósł z 38 proc. do 41 proc. w porównaniu ze wzrostem z 9,6 proc. do 11 proc. w przypadku zakupów transgranicznych.
REKLAMA
Nowe przepisy w dziedzinie internetowego systemu rozstrzygania sporów (platforma ODR) pozwolą konsumentom dokonującym zakupy w swoim kraju i w innych państwach UE szybciej i taniej rozwiązywać spory z handlowcami, bez odwoływania się do sądu. Dodatkowo Dyrektywa w sprawie praw konsumentów, która będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich od czerwca 2014 r., harmonizuje – między innymi — przepisy odnoszące się do polityki w zakresie zwrotów w sprzedaży na odległość (we wszystkich krajach UE będziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy) – podkreśla Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego i dodaje - Nowe regulacje powinny przyczynić się do efektywnego uwolnienia potencjału e-commerce zarówno w Polsce jak i na terenie całej UE.
Konsument z Holandii zakupił w polskim sklepie sprzęt elektroniczny za promocyjną cenę. Towar nigdy nie został mu dostarczony. Europejskie Centrum Konsumenckie w Holandii przekazało sprawę do centrum w Polsce. Okazało się, że sprzedawca co prawda podał w zakładce „kontakt” adres prowadzenia działalności, ale był on identyczny z adresem Pałacu Prezydenckiego Warszawie.
Niezależnie czy dokonujemy zakupu od sprzedawcy polskiego, czy zagranicznego sprawdźmy przedsiębiorcę, z którym chcemy zawrzeć umowę. Każdy z nas powinien być ostrożny i kierować się kilkoma podstawowymi zasadami, wówczas drzwi do internetowych zakupów w całej Europie będą stały dla nas otworem. – podkreśla Piotr Stańczak.
Zobacz również: Zakupy internetowe - rękojmia
Jak rozpoznać w sieci uczciwą firmę?
- Na stronie sklepu internetowego ZAWSZE szukajmy pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Podanie jedynie e-maila w ogólnodostępnej domenie, numeru telefonu komórkowego lub skrzynki pocztowej nie świadczy o tym, że możemy spodziewać się rzetelnego sprzedawcy. Najlepiej jeśli na stronie znajdziemy dane potwierdzające rejestracje działalności gospodarczej, czy spółki.
- Nie kupujmy zbyt pochopnie – badania wykazały, że ponad 60% Polaków przyznaje się do robienia zakupów pod wpływem impulsu, czyli podczas jednego zalogowania lub zaraz po wejściu na stronę e-sklepu. Przed dokonaniem zakupu „wygooglujmy” przedsiębiorcę. Proste wyszukiwanie w internecie powinno ujawnić każdą negatywną opinię od poprzednich kupujących. Nie ufajmy pozytywnym opiniom, które możemy znaleźć na samej stronie sklepu, które nieuczciwy przedsiębiorca może wystawić sobie sam.
- Dobre pozycjonowanie nie oznacza uczciwego e-sklepu. Każdy przedsiębiorca może zapłacić za reklamy w wyszukiwarkach internetowych, niezależnie, czy jego oferta jest rzetelna i sprawdzona, czy nie.
Doświadczenie ECK pokazuje, że rozszerzenie „.pl” nie zawsze oznacza, że mamy do czynienia z polskim lub europejskim przedsiębiorcą. Każdy może zarejestrować domenę z rozszerzeniem „.pl”, także mieszkaniec Dubaju, co nie oznacza, że jego sklep będzie podlegał prawu Unii Europejskiej.
- Nie dajmy się zwieść zbyt dobrze brzmiącym propozycjom. Jeżeli coś brzmi zbyt dobrze, aby było prawdziwe, zwykle prawdziwym nie jest.
- Szukajmy certyfikatów - warto sprawdzić, czy e-sklep należy do systemu potwierdzającego stosowanie dobrych praktyk (np. europejski certyfikat Euro-Label) czy też gwarantującego zwrot pieniędzy w razie niewywiązania się z umowy przez sprzedawcę (np. Trusted Shops). Jak czytamy w raporcie „Can I trust the trustmark?”
Większość badanych osób osób ceni sobie certyfikaty zaufania (69%) i ufa przedsiębiorcom, którzy je posiadają (63%).
REKLAMA
Przysługuje co najmniej 7 dni roboczych w UE (w Polsce – 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług). We wskazanym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a potem sam produkt.
Jeśli kupiony przez Internet produkt okaże się wadliwy lub niezgodny z umową, objęty jest takim samym – dwuletnim – prawem do reklamacji, jakie obowiązuje wobec produktów kupionych w sklepie stacjonarnym.
Jeśli coś pójdzie nie tak
- Dokumentuj każdy krok podczas procedury sprzedaży np. poprzez zrzuty ekranu (screenshot);
- Przechowuj kopie pełnej korespondencji z przedsiębiorcą;
- Złóż skargę u przedsiębiorcy w formie pisemnej i zachowaj jej kopie;
- Jeżeli sprawa nie zostanie rozwiązania w satysfakcjonujący dla Ciebie sposób, a przedsiębiorca ma zarejestrowaną działalność w innym kraju UE lub Norwegii i Islandii, skontaktuj się z najbliższym Europejskim Centrum Konsumenckim w celu uzyskania bezpłatnej porady i pomocy.
Zobacz też: Konto w portalu internetowym - nasze prawa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat