Jak sprawdzić wiarygodność e-sklepu?
REKLAMA
REKLAMA
Jak przechytrzyć nieuczciwy e-sklep?
Zakupy w Internecie to już dla nas chleb powszedni. Kupujemy coraz więcej, odruchowo przechodząc przez kolejne kroki zamówienia. Niestety mechaniczne działania często mogą narazić nas na stratę. To właśnie na brak uwagi liczą nieuczciwe sklepy i oszuści. Europejskie Centrum Konsumenckie i CERT Polska radzą, jak szybko sprawdzić wiarygodność sklepu i nie dać się nabrać.
REKLAMA
Polecamy: RODO 2019. Plusy i minusy zmian od 4 maja
Po raz kolejny dodamy towar do koszyka, klikniemy ‘zamawiam i płacę’, podamy nasz numer karty lub skorzystamy z systemu szybkich płatności. Przyzwyczajeni do pewnego standardu, tylko pobieżnie przejrzymy witrynę sprzedawcy, rzucimy okiem na trzy pierwsze opinie w Google, a potem opłacimy zamówienie poprzez system integrujący płatność. Później pozostaje nam czekać na zakupiony towar. Tylko co, jeśli właśnie przelaliśmy pieniądze oszustom…?
ECK i CERT pokazują, na co zwracać uwagę, aby nie dać się oszukać, a jednocześnie nie spędzić pół dnia na zakupie jednej rzeczy.
SZYBKA LISTA KONTROLNA
REKLAMA
Kto jest po drugiej stronie W zakładce kontakt sprzedawca powinien podać swoje dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i mail. Jeżeli nie możesz odnaleźć tych informacji lub dane znajdują się w trudno dostępnym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp.
Miejsce rejestracji Poświęć kolejną chwilę, aby w regulaminie odnaleźć dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. Warto wiedzieć, czy masz do czynienia z firmą mającą siedzibę na terenie UE, czy poza nią. Jest to tak samo ważne, gdy sklep jest prowadzony w języku polskim i ma polską domenę.
Jak reklamować W regulaminie powinny zaleźć się też informacje o Twoich podstawowych prawach jako konsumenta - prawie do zwrotu, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) w okresie 2 lat. Sprzedawca musi również opisać procedurę reklamacji. Nie może zrzekać się odpowiedzialności np. na rzecz dostawcy przesyłki.
Czas realizacji, to nie to samo co czas dostawy. Jeżeli sprzedawca podaje jedynie czas realizacji, to ma na uwadze czas przygotowania paczki do wysłania, a Ty nie wiesz, kiedy ją otrzymasz. A jeżeli na dostawę towaru daje sobie więcej niż 30 dni, to znak, że produkt jest sprowadzany z Azji, a Ty możesz przyjąć rolę importera, a nie klienta…(dropshipping)
Błędy na stronie Sprawdź, czy strona nie zawiera rażących błędów językowych, niedziałających odnośników bądź innych elementów świadczących, że była przygotowana w pośpiechu. Czy prezentowane oferty nie odbiegają rażąco od rynkowych?
Płatność Warto przypatrzeć się też metodom płatności, jakie oferuje sklep np. czy są one ograniczone do przelewu przed dokonaniem zamówienia.
Historia Spróbuj ustalić od jak dawna działa sklep oraz firma, która go prowadzi - funkcjonuje wyłącznie w internecie, czy prowadzi również sprzedaż stacjonarną.
BEZPŁATNY WEBINAR 10.10.2019 r./ godz. 16.00
Po znacznie więcej praktycznych wskazówek i „trików” dających szansę na przechytrzenie nieuczciwych e-sklepów zapraszamy na webinar Europejskiego Centrum Konsumenckiego i CERT Polska. Wyjaśnimy też jak sprawdzić, czy formularz płatności nie jest podejrzany, czym jest certyfikat SSL i czego można się z niego dowiedzieć. Powiemy, gdzie szukać pomocy w problemie oraz kogo powiadomić w celu zatrzymania niebezpiecznego procederu.
Nie musisz się rejestrować przez podawanie swojego e-maila i innych danych, wystarczy, że czasie webinaru klikniesz na link:
https://konsument.gov.pl/aktualnosci/webinar-eck-i-cert/
UWAGA: Polecamy korzystanie z przeglądarek Chrome i Internet Explorer.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat