Prawo do bycia zapomnianym nie obejmuje wszystkich wersji językowych wyszukiwarki Google - wyrok TSUE

dr Dominik Lubasz
Radca prawny i wspólnik zarządzający w Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych sp.k.
rozwiń więcej
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
rozwiń więcej
Prawo do bycia zapomnianym nie obejmuje wszystkich wersji językowych wyszukiwarki Google - wyrok TSUE
W wyroku z 24 września 2019 r. w sprawie C-507/17 Google LLC/CNIL Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że operator wyszukiwarki internetowej nie jest zobowiązany do usunięcia linków ze wszystkich wersji swej wyszukiwarki. Natomiast jest zobowiązany do usunięcia linków z wersji odpowiadających wszystkim państwom członkowskim UE oraz do zastosowania środków zniechęcających internautów do uzyskiwania, z terenu któregoś z państw członkowskich, dostępu do spornych linków zamieszczonych w funkcjonujących poza Unią wersjach tej wyszukiwarki. Wyrok przedstawia dr Dominik Lubasz.

Wyrok ten z uwagi na fakt, że jest oparty na przepisach nieobowiązującej już dyrektywy 95/46/WE, będzie miał jednak ograniczone implikacje dla wykładni rozporządzenia 2016/679 (RODO), z uwagi na rozszerzony w RODO w stosunku do dyrektywy zakres terytorialnego zastosowania. Wyznaczony został przez Trybunał standard minimalny na gruncie dyrektywy, co pośrednio oddziałuje jednak na wykładnię rozporządzenia.

W komentowanym rozstrzygnięciu Trybunał podtrzymał rozstrzygnięcie z dnia 13 maja 2014 r., Google Spain i Google, C-131/12, zgodnie z którym operator wyszukiwarki internetowej jest zobowiązany do usunięcia z wyświetlanej listy wyników wyszukiwania mającego za punkt wyjścia imię i nazwisko danej osoby linków do publikowanych przez osoby trzecie stron internetowych zawierających dotyczące tej osoby informacje, również w przypadku gdy informacje te nie zostały usunięte z tych stron internetowych nawet jeśli ich publikacja na tych stronach jest zgodna z prawem.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Trybunał podkreślił, że choć prawo do ochrony danych osobowych nie jest prawem bezwzględnym i należy je postrzegać w kontekście jego funkcji społecznej i wyważyć względem innych praw podstawowych w myśl zasady proporcjonalności, to jednak prawodawca unijny nie badał tej zależności na całym świecie, a jedynie w stosunku do państw członkowskich UE. Nie wprowadził też żadnych mechanizmów mogących zapewniać eksterytorialne zastosowanie prawa do żądania usunięcia danych. W konsekwencji nie jest uzasadnione żądanie usunięcia linków ze wszystkich wersji wyszukiwarki, w zakresie odnoszącym się do wersji poza UE.

Niezbędne jest jednak równocześnie zapewnienie przez operatora wyszukiwarki skuteczności prawa unijnego przez podjęcie wystarczająco skutecznych środków w celu zapewnienia rzeczywistej ochrony praw podstawowych osoby, której dane dotyczą̨. Usuniecie linków w UE powinno być powiązane z uniemożliwieniem dotarcia do tych linków, a w konsekwencji treści, do której kierują, za pośrednictwem poza unijnej wersji wyszukiwarki przez internautów z terytorium któregokolwiek z państw członkowskich.

Co ciekawe Trybunał jednak stwierdził, że o ile prawo unijne nie zawierało nakazu usuwania linków eksterytorialnie, to nie stało na przeszkodzie nakładania takich nakazów przez państwa członkowskie po wyważeniu prawa do poszanowania życia prywatnego i ochrony danych osobowych z prawem do wolności informacji. Nakazy takie nie byłby zatem per se sprzeczne z dyrektywą 95/46/WE.

Wyrok ten jest również interesujący z perspektywy adresata decyzji organu nadzorczego i związku działalności Google France z Google Inc (obecnie Google LLC). Spółkę francuską, podobnie jak w dotychczasowych rozstrzygnięcia Trybunał uznał za zakład, którym dysponuje Google Inc. na terytorium Francji i poprzez który prowadzi działalność, w szczególności handlową i reklamową, nierozerwalnie związaną z przetwarzaniem danych osobowych do celów obsługi właściwej wyszukiwarki.

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 24 września 2019 r. w sprawie o sygn. C‑507/17.

dr Dominik Lubasz

Prawo
Czy w czasie zwolnienia można wyjechać na urlop? Co wolno na L4, w czasie którego można chodzić? Czy znasz swoje prawa?
30 cze 2024

Czy na zwolnieniu można wyjechać na urlop? Co wolno na L4, w czasie którego wolno chodzić? Rozpoczął się sezon urlopowy, a ZUS zgodnie z zapowiedziami intensyfikuje prowadzone kontrole. Co powinien więc zrobić pracownik, któremu w czasie zaplanowanego urlopu przydarzy się choroba?

W 2025 r. podwyżka o 9,05% świadczenia pielęgnacyjnego. 0% dla zasiłku pielęgnacyjnego 215,84 zł
30 cze 2024

Dobra wiadomość dla opiekunów osób niepełnosprawnych (w znaczeniu lepsza niż wiadomości dla budżetówki o 4,1% podwyżki). Świadczenie pielęgnacyjne wzrośnie w 2025 r. nie o 7,6%, a przeszło 9%. W artykule przyjmujemy do obliczeń korzystniejszą wykładnię przepisów, że podwyżkę świadczenia pielęgnacyjnego na 2025 r. obliczamy na podstawie minimalnego wynagrodzenia 4242 zł brutto (na 1 stycznia 2024 r.), a nie 4300 zł brutto (na 1 lipca 2024 r.). 

Socjolog: dla autysty pobyt w DPS-ie, jak dla osoby na wózku dom ze schodami bez windy. Nowe przepisy o mieszkalnictwie wspomaganym dla niepełnosprawnych
29 cze 2024

Powstaje obywatelski projekt ustawy dotyczący mieszkalnictwa wspomaganego z rozwiązaniami adekwatnymi dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dr hab. Agnieszka Dudzińska, socjolog z UW, powiedziała PAP, że dla autysty pobyt w DPS-ie jest tym samym, czym dla osób na wózkach dom ze schodami bez windy.

Podwyżka do 3259 zł: Świadczenie pielęgnacyjne w 2025 r. Śmierć. Dzieci. Świadczenie wspierające
30 cze 2024

Ile wynosi świadczenie pielęgnacyjne w 2024 r.? Komu przysługuje po zmianach? Co z waloryzacją w 2025 r.? Podwyżka do 3259 zł. Śmierć. Dzieci. Świadczenie wspierające 

Od 1 lipca 2024 r. tego nie zabierze komornik. Zmieniają się kwoty wolne od potrąceń. Co z alimentami?
30 cze 2024

Tego komornik nie zabierze dłużnikowi. Od lipca zmieniają się kwoty wolne od potrąceń, których wysokość jest uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia. A co z alimentami? Sprawdź, kto ma powody do obaw.

Wzrost kryterium dochodowego od 1 stycznia 2025 roku [pomoc społeczna]. 1010 zł dla osoby samotnej i 823 zł na osobę w rodzinie. Co to oznacza dla cudzoziemców?
28 cze 2024

Od początku 2025 roku planowany jest wzrost kryterium dochodowego (dla potrzeb pomocy społecznej):
- dla osoby samotnie gospodarującej będzie wynosić 1010 zł, a 
- dla osoby w rodzinie – 823 zł. 
Możliwe jest też wzrost kryterium dla osoby samotnie gospodarującej do 1040 zł, a dla osoby w rodzinie – 935 zł. Obecnie trwają dyskusje na ten temat.

W 2024 r. 3 nowe świadczenia dla niektórych rodziców. Czy już można składać wnioski?
28 cze 2024

Chociaż ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dzieci – „Aktywny rodzic” została już opublikowana w Dzienniku Ustaw, to jeszcze nie weszła w życie. Nowy programu wystartuje dopiero 1 października 2024 r. i właśnie od tego momentu rodzice najmłodszych dzieci będą mogli składać wnioski.

Taryfa za gaz zatwierdzona. Od 1 lipca 2024 r. zapłacimy o ok. 20 proc. więcej, mimo że ceny spadają. Jak to możliwe?
28 cze 2024

Od 1 lipca 2024 r. zapłacimy o ok. 20 proc. więcej za gaz, mimo że ceny spadają. Taryfa na sprzedaż gazu dla gospodarstw domowych i innych odbiorców uprawnionych została zatwierdzona.

 

Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych uchwalona z poprawkami przez Sejm
28 cze 2024

Wyczekiwana i szeroko komentowana w środowisku artystycznym nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych została uchwalona z poprawkami przez Sejm. Nowelizacja wdraża do polskiego porządku prawnego dwie dyrektywy PE. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Nowa definicja zgwałcenia. Nowelizacja Kodeksu karnego
28 cze 2024

Nowelizacja Kodeksu karnego została w piątek uchwalona przez Sejm. Jaka jest nowa definicja zgwałcenia? Ile będzie wynosić kara? 

pokaż więcej
Proszę czekać...