Zwrot rozpakowanego towaru
REKLAMA
REKLAMA
Czy tylko gdy towar nie naruszony?
Podstawowym uprawnieniem konsumenta podczas zakupów przez internet jest tzw. prawo do namysłu. Kryje się za tym uprawnienie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od daty wydania rzeczy. Konsument może odstąpić od umowy bez konieczności podawania przyczyn.
REKLAMA
Takie uprawnienia przysługują w sytuacji, gdy kupujący jest konsumentem (osoba fizyczna), a sprzedawca podmiotem profesjonalnym (przedsiębiorcą). Oznacza to, że z uprawnień takich nie skorzystają osoby, które kupują „na firmę”.
REKLAMA
W praktyce częstym problemem jest jednak odstąpienie od umowy. Niekiedy może zdarzyć się tak, że sprzedawcy będą próbowali wmówić nam, że w naszej sytuacji odstąpienie nie jest już możliwe. Mogą przy tym zacytować art. 7 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta. Zgodnie z treścią tego przepisu przy odstąpieniu od umowy konsument jest obowiązany do zwrotu towaru w stanie niezmienionym. Taki argument można najczęściej znaleźć w odpowiedzi sprzedawcy.
Brak jest jednak informacji o tym, że obowiązek oddania w niezmienionym stanie wcale nie jest bezwzględny. Zgodnie z dalszym brzmieniem przepisu zmiana może być dozwolona jeżeli nastąpiła w granicach „zwykłego zarządu rzeczą”.
Zobacz serwis: Konsument w sieci
Rozpakowanego towaru zwrócić nie można?
Sprzedawcy owy niezmieniony stan interpretują bardzo szeroko. Wedle niektórych nie jest możliwe zwrócenie towaru, który został rozpakowany. Zwrot towaru wszech jest możliwy, ale tylko zgodnie w oryginalnym opakowaniu.
Takie stanowisko jest jednak niezgodne z prawem. Jeżeli sprzedawca stara się w ten sposób zniechęcić nas do rezygnacji z towaru, to możemy śmiało obstawać przy swoim. Używanie produktu jest jak najbardziej dozwolone w czasie okresu, w którym możemy odstąpić od umowy. Świadczy o tym sama konstrukcja prawa do namysłu, które w zamierzeniach ustawodawcy ma dać konsumentowi niezbędny czas na zapoznanie się z produktem i wyrobienie sobie zdania na jego temat.
Sprzedawca nie może pomniejszych naszych ustawowych uprawnień. Konsumentowi przysługuje 10-dniowy okres odstąpienia od umowy. Odstąpienie od umowy jest możliwe także w sytuacji gdy produkt został rozpakowany.
Zobacz: Co warto wiedzieć o kupowaniu przez internet?
Kiedy nie można odstąpić
Nie we wszystkich jednak przypadkach prawo do będzie przysługiwało. Art. 10 ust. 3 ustawy o ochronie niektóry praw konsumenta stanowi, iż jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje w wypadkach:
• świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu do odstąpienia (termin odstąpienia od umowy o świadczenie usług liczy się od dnia jej zawarcia);
• dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania;
• umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
• świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
• świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
• dostarczania prasy;
• usług w zakresie gier hazardowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat