REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się odwołać od opłaty dodatkowej ZTM?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Jak się odwołać od opłaty dodatkowej ZTM?/ fot. Fotolia
Jak się odwołać od opłaty dodatkowej ZTM?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda z osób korzystających z usług Zarządu Transportu Miejskiego ma świadomość tego, że jazda autobusem, tramwajem, metrem itd. bez biletu może skończyć się wezwaniem pasażera do uiszczenia opłaty dodatkowej. W pewnych przypadkach pasażer może skutecznie odwołać się od nałożonej na niego opłaty.

Na początku należy zaznaczyć, że w zamyśle ZTM opłatą dodatkową powinny zostać obciążone osoby, które umyślnie podróżuje bez biletu. W przypadku wykazania umyślności takiego działania nałożenie opłaty dodatkowej jest jak najbardziej uzasadnione i taka osoba nie ma szans na skuteczne uchylenie się od opłaty.

REKLAMA

Jak jednak wygląda sytuacja osób, które nieumyślnie podróżowały bez biletu miejskimi środkami transportu? Przecież pasażer mógł zwyczajnie zapomnieć zabrać ze sobą swoją kartę miejską albo legitymację uprawniającą go do zniżki. Dla takich osób przewidziano możliwość anulowania wezwania do zapłaty.

Kto i kiedy może się odwoływać?

Wystawione przez kontrolera biletów wezwanie do zapłaty można zareklamować. Prawo do złożenia reklamacji ma każdy pasażer, który nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty, a także może udowodnić, że w trakcie kontroli był posiadaczem ważnego biletu lub dokumentu uprawniającego go do przejazdów ulgowych.

Zobacz: Jak sporządzić reklamację

REKLAMA

Reklamacje złożyć w terminie 3 miesięcy od dnia wystawienia wezwania do zapłaty. W przypadku ZTM w Warszawie, odwołanie w formie pisemnej można złożyć we wszystkich Punktach Obsługi Pasażerów, przesłać pocztą na adres ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: windykacja@ztm.waw.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłatę dodatkową można anulować również poprzez zgłoszenie się do jednego z Punktów Obsługi Pasażera ZTM z ważnym w dniu kontroli biletem okresowym lub dokumentem uprawniającym do przejazdów ulgowych, w ciągu 7 kolejnych dni od dnia kontroli.

Maciej K zapomniał zabrać ze sobą legitymację studencką uprawniającą go do ulgowych przejazdów i kontroler biletów z tego powodu nałożył na niego obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej. Jeżeli Maciej K w ciągu 7 kolejnych dni od dnia kontroli zgłosi się do jednego z Punktów Obsługi Pasażera ZTM i okaże swoją legitymację studencką, obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej zostanie umorzony. Gdyby w ciągu 7 dni Maciej K nie zgłosiły się do punktu ZTM, jedyną szansą na anulowanie opłaty byłoby złożenie reklamacji w ciągu 3 miesięcy od dnia wystawienia wezwania.

Co powinna zawierać reklamacja?

Reklamacja kierowana do ZTM powinna zawierać:

  • datę sporządzenia reklamacji;
  • imię i nazwisko oraz adres osoby składającej reklamację;
  • numer wezwania do zapłaty lub numer sprawy;
  • opis zdarzenia oraz okoliczności uzasadniających reklamację;
  • roszczenie wraz z uzasadnieniem;
  • wykaz załączonych dokumentów;
  • podpis osoby składającej reklamację.

Do reklamacji należy załączyć oryginały biletów lub dokumentów uprawniających do ulgi, ewentualne pełnomocnictwa. W przypadku, gdy w reklamacji nie uwzględniono któregoś z w/w punktów, wnioskodawca jest wzywany do uzupełnienia braków formalnych w ciągu 14 dni. ZTM w Warszawie radzi również by w reklamacji podać również numer telefonu oraz nazwę banku i numer rachunku na wypadek pozytywnego rozpatrzenia sprawy.

Bez rozpoznania zostaną pozostawione reklamacje:

  • nie zawierające danych, które pozwolą zidentyfikować osobę, która ją składa;
  • złożone po upływie 3 msc;
  • nie uzupełnione w ciągu 14 dni o braki formalne.

Przewoźnik powinien udzielić pisemnej odpowiedzi na reklamację niezwłocznie, jednak ma na to nie więcej niż 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji. Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 915 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie ustalenia stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz.U. z 2006 r. Nr. 38 poz.266)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najemca nie płaci za czynsz, niszczy mieszkanie. Jakie prawa ma wynajmujący Jak eksmitować nierzetelnego lokatora? MRiT rozważy zmianę przepisów

W odpowiedzi na interpelację poselską, minister rozwoju i technologii poinformował, że w przypadku podjęcia prac legislacyjnych nad zmianami w ustawie o ochronie praw lokatorów, rozważy zmianę procedury wypowiadania umowy najmu z powodu zalegania z opłatami z tytułu czynszu i opłat niezależnych od właściciela oraz niszczenia lokalu przez lokatora.

Ceny OC i AC w 2025 roku. W których miastach i województwach najdrożej, a gdzie najtaniej? Co wpływa na wysokość składek kierowców?

Multiagencja ubezpieczeniowa CUK Ubezpieczenia opublikowała 8 kwietnia 2025 r. raport dotyczący cen ubezpieczeń AC i OC dla kierowców. Raport dotyczy I kwartału 2025 r. ale zawiera też prognozy na dalszą część roku.

Darowizny kościelne: Kto i jak może z nich skorzystać w rocznym PIT?

Wielu podatników nie zdaje sobie sprawy, że przekazując darowiznę na cele kultu religijnego, mogą obniżyć swój podatek dochodowy. Sprawdź, kto może skorzystać z ulgi, jakie są limity, jak ją prawidłowo rozliczyć i jak udokumentować darowiznę, by nie mieć problemów z fiskusem.

Zapewnienia syntetyczne mogą ułatwić negocjacje: Jak działają?

Zapewnienia sprzedających będące swoistym parasolem ochronnym dla kupującego są jednym z kluczowych elementów dokumentacji transakcyjnej. Można zaryzykować stwierdzenie, że zapewnienia są obecnie standardem na rynku M&A i rzadko miewa się w dzisiejszych czasach do czynienia z transakcją, w toku której sprzedający nie składają kupującemu zapewnień.

REKLAMA

Zasiłek pielęgnacyjny i zasiłek stały z MOPS w 2025 r. [PRZYKŁAD]

Zasiłek stały i zasiłek pielęgnacyjny to ważne formy wsparcia m.in. osób starszych i niepełnosprawnych. Komu przysługują te świadczenia? Czy można je łączyć? Co zmieniło się w 2025 r.? Oto ważne informacje i prosty przykład!

Wybory prezydenckie 2025. System e-Wybory już działa. Jak dopisać się online do spisu wyborców będąc za granicą

Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało 10 kwietnia 2025 r., że system e-Wybory w wyborach prezydenckich jest już otwarty. To usługa elektroniczna na stronie https://ewybory.msz.gov.pl, dzięki której wyborcy za granicą mogą zgłosić się do spisu wyborców sporządzanych przez konsulów bez wychodzenia z domu.

Pilot rządowych samolotów: teraz przed każdym lotem HEAD samolot podlega drobiazgowej weryfikacji. Komisja bada sprawność każdego detalu "nawet gniazdka, zasilacza przy fotelu"

Procedury lotów prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu zostały zweryfikowane i napisane na nowo - powiedział w rozmowie z PAP pilot lotów HEAD z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego mjr Wojciech Filipowiak. Lekcję z katastrofy 10 kwietnia 2010 roku przepracowaliśmy; bezpieczeństwo przede wszystkim - podkreślił.

Nowy wiek emerytalny 55 lat dla jednej grupy? Ważny dokument jest już w Senacie

Represjonowani w PRL chcą emerytury od 55. roku życia. Do Senatu trafił ważny dokument, który może otworzyć nowy rozdział w historii polskiego systemu emerytalnego. Nie chodzi tu jednak o ogólną reformę, lecz o sprawiedliwość społeczną wobec ludzi, którzy poświęcili swoje życie dla wolnej Polski – a dziś zmagają się z konsekwencjami swoich wyborów.

REKLAMA

Emerycie i rencisto nie daj się wkręcić! Oszustwo "na pracownika ZUS-u" - na czym polega

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami od oszustów do osób, które nawet nie pobierają jeszcze żadnego świadczenia. Podczas odebranych połączeń osoby podszywające się pod pracowników Zakładu proponują umówienie się na spotkanie oferując pomoc przy przeliczeniu kapitału początkowego.

ZUS: wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe – rok składkowy 2025/2026

Na PUE/eZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił indywidualne zawiadomienia o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na rok składkowy 2025/2026. Otrzymali je płatnicy składek, którzy złożyli informację ZUS IWA za lata 2022, 2023 i 2024 - poinformował 10 kwietnia 2025 r. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego.

REKLAMA