Kiedy można powierzyć prace innemu fachowcowi
REKLAMA
REKLAMA
Zawierając umowę o dzieło, niezależnie czego by ona dotyczyła, zawsze mamy pewną wizję jak to dzieło ma wyglądać i funkcjonować. Zlecając wykonie usługi wykonawcy, licząc na jego doświadczenie i profesjonalizm, mamy nadzieję, że efekt końcowy będzie zgodny z naszymi oczekiwaniami. Jeżeli nie jest, to mamy prawo składać reklamacje na zaistniałe wady. Niekiedy jednak już na etapie tworzenia zauważamy, że prace wykonywane są w sposób niewłaściwy albo niezgodny z zasadami techniki.
REKLAMA
Zmiana sposobu
REKLAMA
Jeżeli juz podczas wykonywania prac zauważymy, że glazura jest kładziona prosto a nie w karo albo fryzjer czesze nam zupełnie inną fryzurę lub też serwis naprawia nam w telefonie inną część niż go o to proszono, to mamy prawo wezwać go do zmiany sposobu wykonania dzieła i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Czas odpowiedni można określić na podstawie dotychczasowej obserwacji, np. w jakim terminie usługodawca wykonał poszczególne prace. Wtedy będziemy wiedzieli ile w przybliżeniu mogą zająć mu poprawki.
W gdyby usługodawca nie zastosował się do wezwania konsumenta w wyznaczonym terminie można odstąpić od umowy. Niestety odstąpienie od umowy wiąże się z koniecznością zwrotu otrzymanych wzajemnie świadczeń. Dlatego też konsumenci nie zawsze chcą korzystać z tego rozwiązania, uważając, że może ono okazać się dla nich bardziej kłopotliwe.
Pani Joasia zleciła krawcowej zwężenie i skrócenie spodni. Ponieważ pracuje blisko tego miejsca wpadła, ze by zobaczyć jak idą prace. Ku jej zdziwieniu okazało się, że spodnie zostały skrócone, ale za bardzo. Kazała poprawić te wady i wyznaczyła 2 dniowy termin. Po 2 dniach Pani Joasia przyszła po odbiór spodni, ale nadal nie były gotowe. Konsumentka postanowiła w tej sytuacji odstąpić od umowy.
Inny fachowiec
REKLAMA
Sposobem na niepozbywanie się całkowite stworzonego częściowo dzieła jest zlecenie usunięcia wad lub dokończenie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. Wówczas całkowite koszty związane z dokonanymi pracami pokrywa usługodawca, z którym zawarliśmy umowę i który nie był w stanie wykonać dzieła stosownie do warunków umowy.
Konsument zlecił mechanikowi zainstalowanie instalacji gazowej w swoim nowym aucie. W trakcie prac okazało się, że montowana jest ona w innym miejscu niż było to uzgodnione. Konsument zażądał poprawienia tego wyzczajać2 dniowy termin. Po określonym czasie konsument zgłosił się do warsztatu, ale mechanik stwierdził, że nie zdążył jeszcze nic zrobić. Konsument nie chcąc ryzykować i dłużej czekać zabrał samochód z warsztatu i zlecił poprawienie instalacji oraz jej dokończenie innemu specjaliście, oczywiście na koszt i niebezpieczeństwo usługodawcy, który nie wywiązał się umowy.
Jeżeli konsument sam dostarczył materiały, może on w przypadku odstąpienia od umowy lub powierzenia wykonania dzieła innej osobie żądać zwrotu materiałów i wydania rozpoczętego dzieła.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat