Zlecenie wykonania fachowcy pewnych czynności, których rezultatem jest dzieło, czyli np. upranie marynarki, montaż okien czy naprawa auta jest umową o dzieło. W powszechnym rozumieniu przyjęło się nazywać ten typ umowy – usługą. Jest to nieco mylne, ponieważ usługa w ścisłym znaczeniu tego słowa bardziej odpowiada regulacjom dotyczącym umowy zlecenia.
Strony zawierając umowę o dzieło umawiają się co do efektu końcowego prac, określają istotne elementy dzieła oraz wynagrodzenie za wykonane czynności, wskazują również termin, w jakim dzieło ma być oddane zamawiającemu.
Nieprawidłowe wykonanie
Niekiedy jednak konsument otrzymuje dzieło, które nie jest zgodne z tym o co strony się umawiały albo ma wady, np. instalacja gazowa w aucie została nieprawidłowo zamontowana i nie można z niej korzystać. Jest to powód, dla którego zlecający wykonanie prac może złożyć reklamacje.
Żądania
Jeżeli dzieło ma wady, to w pierwszej kolejności można żądać ich naprawienia. Należy przy tym pamiętać o wyznaczeniu terminu na naprawę z zastrzeżeniem, że po jego bezskutecznym upływie naprawa nie będzie przyjęta. Przypadkiem, kiedy wykonawca może uchylić się od wykonania prac naprawczych jest przypadek, kiedy naprawa wymagałby nadmiernych kosztów. To znaczy byłaby nieopłacalna w stosunku do całego wynagrodzenia za dokonane prace.
Są przypadki, kiedy nie można naprawić zaistniałych wad. Może to wynikać z braku odpowiedniego materiału, możliwości technicznych albo rozmiaru usterek. Wtedy zamawiający ma prawo zażądać obniżenia wcześniej uzgodnionej ceny. Najłatwiej jest oszacować procentowo wysokość upustu w stosunku do ilości i wielkości wad. Innym przypadkiem kiedy tego typu żądanie ma swoje podstawy prawne jest sytuacja, gdy przyjmujący zamówienie nie zdoła usunąć wad w czasie odpowiednim. Pojęcie czas odpowiedni jest niedookreślone, co oznacza że nie można jednoznacznie wskazać odpowiedniego terminu napraw dla każdego przypadku. Każdą sprawę należy w tym względzie analizować indywidualnie
Odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy
Jeżeli będziemy mieć to nieszczęście i trafimy na nierzetelnego przedsiębiorcę, to może się okazać, że konieczne będzie skorzystanie z ostatniego w kolejności roszczenia, jakie nam przysługuje – odstąpienia od umowy. Można odstąpić od umowy w ściśle określonych przypadkach:
- gdy wady usunąć się nie dadzą albo
- gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że wykonawca nie usunie wad w odpowiednim czasie oraz
- jeżeli wady są istotne.
Dwie z pierwszych przesłanek istnieją również w przypadku żądania obniżenia ceny. Natomiast jeśli chcemy odstąpić od umowy, to oprócz nich musi jeszcze istnieć wada istotna. To oznacza, że usterki w naszym dziele są na tyle ważne, że trudno jest nam z niego korzystać.
Mariusz oddał rower do punktu specjalistycznego. Chciał naprawić hamulce. Po kilku dniach odebrał rower i okazało się, że hamulce nie działają prawidłowo. Ponownie rower został oddany do naprawy, jednak i tym razem możliwość zahamowania podczas jazdy rowerem nie była możliwa. W tym wypadku Mariusz zdecydował się odstąpić od umowy. Fachowiec nie mógł sobie poradzić z naprawą, a wady były istotne, ponieważ hamulce w ogóle nie działały.
Korzystając z rękojmi za wady dzieła należy zgłosić usterki do wykonawcy w ciągu miesiąca od momentu ich wykrycia. Roszczenia zlecającego wykonanie umowy wygasają po upływie roku, a w przypadku wad budynku po upływie 3 lat, licząc od momentu wydania dzieła konsumentowi.