Kto odpowiada za bagaż zniszczony w czasie podróży?
REKLAMA
REKLAMA
Zasady odpowiedzialności
REKLAMA
Zasadą jest, że jeśli w wyniku nieoczekiwanego zdarzenia bagaż pasażera ulegnie uszkodzeniu lub zniszczeniu, odpowiedzialność za szkodę ponosi przewoźnik. Ale to na podróżnym spoczywa ciężar dowodu. Aby uzyskać odszkodowanie musi więc wykazać winę przewoźnika a także związek przyczyno skutkowy między zachowaniem kierującego a powstałą szkodą.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
Szukanie winnego
REKLAMA
Nie zawsze będzie to proste. Gdyby do zdarzenia, którego efektem jest uszkodzony bagaż, doszło w wyniku kolizji lub wypadku drogowego, przewoźnik może uchylić się od odpowiedzialności, wskazując na winę innego uczestnika ruchu lub siłę wyższą. W takim wypadku konieczne jest jednak jednoznaczne wskazanie sprawcy zdarzenia.
Jeżeli nie będzie wątpliwości co do osoby, która zawiniła, ewentualne roszczenia należy kierować bezpośrednio do jej ubezpieczyciela OC. Warto wspomnieć, że zgodnie z orzecznictwem sądów, nawet jeśli nie udało się zidentyfikować sprawcy, to i tak nie można wykluczyć odpowiedzialności firmy transportowej.
Znikome szanse ma natomiast podróżny, który będzie chciał przypisać przewoźnikowi winę za kradzież bagażu podręcznego.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Co powinien zrobić właściciel uszkodzonego bagażu?
Przede wszystkim właściciel uszkodzonego bagażu powinien pamiętać o właściwym udokumentowaniu szkody. Należy zadbać by policja wpisała do protokołu wypadku fakt uszkodzenia zawartości naszej torby. Warto też sfotografować zniszczenia i poprosić o kontakt do świadków zdarzenia.
Zadbaj o udokumentowanie faktu zniszczenia bagażu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat