Rok na roszczenia pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia
REKLAMA
REKLAMA
Wskazany przez Sad Najwyższy okres na dochodzenie swoich praw jest niewątpliwie rygorystyczny. Wcześniej w orzecznictwie sądów powszechnych okres ten ustalano niejednolicie: 1, 2, 3 lub nawet 10 lat, natomiast dziś mamy tylko 1 rok na podjęcie działań. Uchwała Sądu Najwyższego bezdyskusyjnie stawia Nas-pasażerów w gorszej pozycji, dlatego ważne jest aby podejmować działania bez zbędnej zwłoki.
REKLAMA
Wysokość odszkodowania
Na podstawie rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanowiono wspólne zasady odszkodowania dla pasażerów.
REKLAMA
W przypadku gdy lot został odwołany, a pasażer nie dostał o tym informacji na 14 dni przed wylotem lub taką informację dostał w okresie krótszym i przewoźnik nie zaproponował alternatywnego terminu, pasażerowi przysługuje odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro. Odszkodowanie nie będzie ważne, jeżeli lot został odwołany z przyczyn niezależnych od przewoźnika lotniczego, tj. warunki atmosferyczne.
W sytuacji gdy linia lotnicza odmówi przewoźnikowi wejścia na pokład samolotu, odszkodowanie również będzie wynosiło od 250 do 600 euro (kwota uwarunkowana jest długością trasy). Oprócz wspomnianego odszkodowania, do obowiązków przewoźnika należy także zwrot pełnego kosztu biletów oraz opieka nad pasażerem, tj. zapewnienie wyżywienia, możliwość wykonania 2 telefonów, wysłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. Jeżeli kolejny wylot ma nastąpić na drugi dzień, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg oraz pokryć wszystkie koszty w związku z podróżą do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko.
Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM
Odmowa wypłaty odszkodowania.
Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania w ciągu 30 dni od daty złożenia reklamacji, możemy wnieść skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów. Do skargi o naruszanie praw pasażera należy dołączyć kopię złożonej przez nas reklamacji oraz kopię odpowiedzi przewoźnika. Jeżeli odpowiedź nie zostanie otrzymana w wyznaczonym terminie, pasażer powinien wykazać, że takiej nie uzyskał oraz kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.
Uchwała SN z 17 marca 2017 roku
Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego polegało na rozważeniu, kiedy przedawnia się roszczenie o odszkodowanie przewidziane w art.7 rozporządzenia nr 261/2004.
REKLAMA
Zgodnie z art. 118 Kodeksu cywilnego, „jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – termin trzyletni”.
Są to jednak ogólne terminy przedawnienia roszczeń, które mają zastosowanie, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej. Decyzję o rocznym terminie przedawnienia roszczeń pasażerów Sąd Najwyższy przesądził głównie w oparciu o art.778 kc- zgodnie z którym „roszczenia z umowy przewozu osób przedawniają się z upływem roku od dnia wykonania przewozu, a gdy przewóz nie został wykonany - od dnia kiedy miał być wykonany”.
W związku z powyższym, aby otrzymać odszkodowanie należy podejmować niezwłoczne działania. Pasażerowie, których lot został opóźniony powinni dochodzić swoich roszczeń bezpośrednio po jego zakończeniu.
Joanna Ostrowska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat