Prawa pasażera strajkujących linii lotniczych
REKLAMA
REKLAMA
W poniedziałek (1 grudnia 2014 roku) w południe rozpoczął się zapowiadany dwudniowy strajk pilotów Lufthansy. Jego skutki dotkną wielu tysięcy podróżnych, również Polaków. Działające od 2013 r. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie zwraca uwagę na szczególne prawa pasażerów strajkujących linii lotniczych.
REKLAMA
Zobacz również: W jakim terminie można zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez Internet?
Strajk linii lotniczych
Strajk ogłosił związek zawodowy pilotów, Vereinigung Cockpit. Mimo trwających od dawna negocjacji nie doszedł on do porozumienia z zarządem linii w kwestii świadczeń emerytalnych i przedemerytalnych. W efekcie odwołano kilkadziesiąt poniedziałkowych i wtorkowych rejsów po Europie, w tym loty z Warszawy, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Strajk nie dotyczy kilku spółek-córek Lufthansy, m.in. popularnej linii German Wings.
Utrudnienia dla pasażerów
Akcja oznacza duże utrudnienia dla pasażerów, zwłaszcza że nie wszyscy byli na nią przygotowani i o wszystkim dowiadują się niekiedy dopiero na lotnisku, z walizką w ręce. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie, które powstało w Warszawie właśnie po to, by pomagać dochodzić swoich praw pasażerom niezadowolonym z usług linii lotniczych, przypomina, czego można i należy się dopominać w takich sytuacjach.
Zobacz także: Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku?
Jakie prawa ma pasażer podczas strajku linii lotniczych?
– Jeszcze na lotnisku należy nam się podstawowa opieka ze strony przewoźnika, w postaci bieżącej informacji, a po dwóch godzinach oczekiwania na lot przysługują nam darmowe posiłki i napoje w ilości adekwatnej do łącznego czasu oczekiwania – mówi prezes zarządu Stowarzyszenia, Katarzyna Martynowicz. - Po pięciu godzinach możemy bez żadnego "ale" zrezygnować z lotu, oczywiście za zwrotem ceny biletu. Jeśli zaś z winy linii lotniczych czeka nas nocowanie na lotnisku, powinniśmy na ich koszt otrzymać zakwaterowanie w hotelu. Oprócz tego, gdy już nieco ochłoniemy, możemy złożyć w danej linii, której przydarzyło się opóźnienie lub odwołanie rejsu, skargę i wniosek o odszkodowanie. Zgodnie z unijnymi regulacjami w większości tego typu przypadków przysługuje nam prawo do odszkodowania w wysokości 250, 400 lub 600 euro, w zależności od długości planowanego lotu.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
Źródło: Stowarzyszenie Praw Pasażerów "Przyjazne Latanie"
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat