Czy można ubiegać się o odszkodowania za overbooking?
REKLAMA
REKLAMA
Overbooking jest to praktyka stosowana przez linie lotnicze polegająca na sprzedaży większej ilości biletów niż wynosi rzeczywista liczba miejsc w samolocie. W rezultacie część pasażerów nie zostaje wpuszczona na pokład pomimo tego, iż posiadają oni ważne bilety na dany rejs. Takie działanie przewoźników mimo, że jest dopuszczalne przez przepisy prawa, to stanowi zwykle dużą niedogodność dla pasażerów, w związku z czym powinni oni otrzymać z tego tytułu od przewoźnika odszkodowanie, a także inne dodatkowe świadczenia.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Overbooking - odszkodowanie
Kwestia odszkodowania z tytułu overbookingu została uregulowana w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 roku ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów („Rozporządzenie”), które w art. 7 wprost przewiduje stawki odszkodowania należnego pasażerom, uzależniając jego wysokość od długości planowanego lotu, a mianowicie:
- 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
- 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;
- 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.
REKLAMA
Powyższe odszkodowanie wypłacane jest przez przewoźnika lotniczego, który miał wykonać lot zgodnie z zawartą z pasażerem umową, w gotówce, przelewem, przekazem lub czekiem bankowym, a za pisemną zgodą pasażera także w bonach podróżnych lub w formie innych usług.
Otrzymanie odszkodowania na powyższych zasadach nie wyłącza możliwości dochodzenia przez pasażerów, w tym na drodze sądowej, dodatkowego odszkodowania w przypadku, gdy poniesiona przez nich szkoda przekracza kwoty określone w Rozporządzeniu.
Zobacz również: Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku?
Overbooking - dodatkowe świadczenia
Oprócz prawa do odszkodowania, zgodnie z art. 8 Rozporządzenia, pasażerowie wedle swojego wyboru, mogą domagać się od przewoźnika następujących świadczeń:
- zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie siedmiu dni na całą planowaną podróż (zarówno część nieodbytą jak i części już odbyte) oraz, gdy jest taka konieczność, lotu powrotnego do pierwszego miejsca podróży;
- zmiany planu podróży do miejsca docelowego na porównywalnych warunkach i w najwcześniejszym możliwym terminie;
- zmiany planu podróży do miejsca docelowego na porównywalnych warunkach, w dogodnym dla pasażera terminie, w zależności od ilości wolnych miejsc.
REKLAMA
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład z powodu overbookingu przewoźnik zobowiązany jest również bezpłatnie zapewnić pasażerom posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, a w razie konieczności dłuższego pobytu zakwaterowanie w hotelu oraz niezbędny transport.
Należy pamiętać, że w razie braku dobrowolnej zapłaty odszkodowania przez przewoźnika należy zwrócić się o jego wypłatę w formie pisemnej, a w przypadku odmowy wystąpić przeciwko linii lotniczej z powództwem o zapłatę na drodze sądowej.
Zobacz również: Podróż samolotem – poradnik pasażera
Autor: Artur Stosio, adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Sp. k.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat