Podwyższenie ceny imprezy turystycznej

Joanna Frelichowska
rozwiń więcej
Wzrastająca z roku na rok liczba osób korzystających z usług organizatorów turystyki i pośredników turystycznych spowodowały wzrost zainteresowania wszelkiego rodzaju zagadnieniami związanymi ze specyfiką „umowy o imprezę turystyczną”. Jednym z takich zagadnień jest możliwość dokonywania zmiany ceny imprezy po zawarciu umowy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o usługach turystycznych organizator turystyki lub pośrednik turystyczny proponujący klientom imprezy turystyczne, udostępniając odpowiednie informacje pisemne, a w szczególności broszury, foldery lub katalogi, zobowiązany jest wskazać w sposób dokładny i zrozumiały cenę imprezy lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia.

Powinna być ona podana w sposób kompletny. Wyraźnie muszą być wskazane wszystkie usługi, które umowa obejmuje, w tym również cena tzw. usług fakultatywnych, o czym bardzo często się zapomina.

Kiedy zmiana ceny jest możliwa

Z uwagi na to, iż coraz częściej umowy o imprezę turystyczną zwierane są z dużym wyprzedzeniem, istotna jest kwestia możliwości dokonywania zmian poszczególnych elementów umowy. Zgodnie z podstawową zasadą prawa zobowiązań każda ze stron umowy, co do zasady związana jest jej postanowieniami. Dotyczy to również ceny, stanowiącej niewątpliwie istotny element umowy.

Ustawa o usługach turystycznych w art. 17 przewiduje możliwość dokonania zmiany ceny – jej podwyższenia, jednakże tylko i wyłącznie gdy taka możliwość została wyraźnie przewidziana w umowie i pod warunkiem, że organizator udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:

  1. wzrostu kosztów transportu,
  2. wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,
  3. wzrostu kursów walut.

Do kiedy cena może ulec zmianie

Dodatkowo oprócz enumeratywnego wskazania przyczyn umożliwiających organizatorowi lub pośrednikowi turystycznemu podwyższenie określonej w umowie ceny imprezy turystycznej, ustawodawca wprowadził także ograniczenie czasowe, zgodnie z którym bez względu na zaistniałe okoliczności na 20 dni przed datą wyjazdu cena nie może ulec zmianie. Niewątpliwie taki zapis skutkuje tym, że zmiana może nastąpić najpóźniej na 21 dni przed datą wyjazdu.

Art. 17 ustawy o usługach turystycznych stanowi wyjątek od zasady niezmienności postanowień umowy i w związku z tym nie może być interpretowany w sposób rozszerzający.

Obowiązki organizatora i prawa klienta

W przypadku zaistnienia którejkolwiek z ww. przesłanek organizator turystyki lub pośrednik turystyczny zamierzający podwyższyć cenę imprezy turystycznej powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta jednocześnie przedstawiając szczegółowe udokumentowanie - wyliczenie uprawniające go do dokonania takiej zmiany. W przeciwnym razie klient będzie mógł skutecznie odmówić dokonania dopłaty.

Ponadto klient w takiej sytuacji w zależności od podjętej przez siebie decyzji będzie mógł przyjąć proponowaną zmianę – podwyższenie ceny bądź też na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy o usługach turystycznych skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy za natychmiastowym zwrotem całej wpłaconej sumy bez obowiązku zapłaty kary umownej, z uwagi na zmianę istotnego warunku umowy.



Niedozwolone klauzule umowne

Pomimo szczegółowej regulacji ustawowej w tym zakresie bardzo często w umowach można znaleźć postanowienia znacznie odbiegające od ustawowych.

Biorąc pod uwagę, iż zgodnie z art. 3853 pkt 20 Kodeksu cywilnego w razie wątpliwości za niedozwolone postanowienia umowne uważa się te które w szczególności przewidują uprawnienie kontrahenta konsumenta do określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od umowy, wiele z postanowień zamieszczanych „standardowo” w umowach o imprezę turystyczną, a właściwie w stanowiących integralną część umowy warunkach ogólnych, zostało zakwestionowanych przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych.

Przykładowo można wskazać na następujące postanowienia umowne:

  • „Wzrost ceny do 10% nie powoduje zmiany warunków imprezy”,
  • „(…) Zmianę ceny uzasadniają w szczególności: zmiany kursów walut, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi (lotniskowe, portowe itd.), wzrost kosztów transportu”,
  • „Firma zastrzega sobie prawo do zmiany ceny imprezy z przyczyn od siebie niezależnych (np. zmiana kursów walut, cen usług, kontrahenta, kosztów transportu oraz podatków i innych opłat) do 10% ceny bez powiadomienia uczestnika, a powyżej 10% z powiadomieniem. Wzrost ceny powyżej 10% uprawnienia uczestnika do rezygnacji pod warunkiem powiadomienia o tym fakcie osobiście lub pisemnie (…) nie później niż w terminie 3 dni od powiadomienia o zmianie ceny, brak odpowiedzi w terminie uważa się za akceptację zmienionych warunków”,
  • „Ceny przedstawione w cenniku są cenami stałymi. Biuro zastrzega sobie jednak prawo do zmiany ceny w wyjątkowych przypadkach takich jak: skokowe zmiany kursów walut przekraczające 5%, taryf przewozowych, cen paliw, przepisów podatkowych itp., nie później jednak niż na 20 dni przed datą wyjazdu”,
  • „Organizator zastrzega sobie prawo dokonywania zmian oferowanych i poświadczonych w dokumentacjach imprez cen, w przypadku podwyższania kosztów transportu, podatków i wzrostu ceł, nośników energii, wzrostów kursów walut.”
  • „Biuro zastrzega sobie prawo zmiany ceny w terminie do 14 dni przed rozpoczęciem imprezy”.

Przedstawione powyżej przykłady niedozwolonych postanowień dotyczących kwestii związanych z możliwością zmiany ceny po zawarciu umowy stanowią tylko nieliczne z nich i wskazują na konieczność szczególnego zwracania uwagi przede wszystkim na postanowienia dotyczące katalogu przyczyn mogących powodować wzrost cen, terminu w jakim dopuszczalne jest podwyższenie ceny oraz uprawnienia organizatora do zmiany ceny bez przyznania klientowi prawa do odstąpienia od umowy. 

Podstawy prawne:

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 2004, Nr 223, poz. 2268 z późn. zm),

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

Prawo
Podwyżka dla nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia. Spłaszczenie wynagrodzeń to duży problem
27 lip 2024

Podwyżka dla nauczycieli mianowanych w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia 2024 roku. Spłaszczenie wynagrodzeń jest dużym problemem i w praktyce utrudnia funkcjonowanie systemu awansu zawodowego.

W 2025 r. kolejna waloryzacja progów dochodowych w świadczeniach z ZUS
26 lip 2024

Od 1 marca 2024 r. kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 2419,33 zł, w 2025 r. zostanie zwaloryzowane. Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż próg dochodowy dla tzw. świadczenia 500 plus nie zostanie w najbliższym czasie zniesiony. 

Renta wdowia: od kiedy i dla kogo 2024, czy będzie działała wstecz
26 lip 2024

W piątek, 26 lipca komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o wprowadzenie tzw. renty wdowiej.

Czy renta wdowia weszła już w życie?
26 lip 2024

Przepisy wprowadzające instytucję renty wdowiej nie weszły jeszcze w życie. Ustawa została uchwalona przez Sejm w piątek 26 lipca, jednak to nie koniec prac legislacyjnych. Nowelizacją zajmie się teraz Senat. Co już wiemy o rencie wdowiej? Jakie rozwiązania zaproponował rząd i kiedy miałyby wejść w życie?

Zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie dotyczące informatorów
26 lip 2024

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Chodzi o informatory zawierające przykładowe zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 r.

Emerytury stażowe w lipcu? OPZZ informuje co się dzieje z projektem
26 lip 2024

Na piątek, 26 lipca 2024 r. na godzinę 12:15 zaplanowane jest posiedzenie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która zajmie się kwestią emerytur stażowych. Jest to odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy dotyczący emerytur stażowych.

2520 zł dodatku dopełniającego do renty socjalnej, ale nie dla wszystkich
26 lip 2024

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Zakłada on wypłatę dodatku dopełniającego osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji. Od kiedy będzie przysługiwał nowy dodatek?

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności. Co zadecydował Senat?
26 lip 2024

Senat obradował nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy mają przedłużyć maksymalnie o 6 miesięcy ważność orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, które wygasają 30 września 2024 r.

Renta wdowia: Będą dalsze prace – projekt został skierowany do komisji sejmowej
25 lip 2024

W czwartek, 25 lipca 2024 r., podczas debaty w Sejmie wszystkie kluby zadeklarowały chęć dalszej pracy nad projektem w sprawie renty wdowiej. Regulacja została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Jej posiedzenie zaplanowano na piątek, 26 lipca.

Lista organizacji mających prawo do otrzymania 1,5% podatku rolnego. Wnioski w wpis do końca roku
25 lip 2024

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że do 31 grudnia 2024 r. można składać wnioski o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5 proc. podatku rolnego za bieżący rok.

pokaż więcej
Proszę czekać...