Ukryte opłaty w cenie biletu lotniczego
REKLAMA
REKLAMA
Niektórzy przewoźnicy nie tylko stosują ukryte opłaty dodatkowe, ale nawet różne nazwy dla takich samych należności.
REKLAMA
Opublikowano wyniki kontroli przewoźników i portów lotniczych, przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego.
Za co płacimy
REKLAMA
Wynika z niej, że 41 % ceny biletu stanowią należności i podatki nakładane przez porty lotnicze oraz władze państwowe. Te nie są zwykle przedmiotem manipulacji. Informacje o ich wysokości, dostarczone przez linie lotnicze, pokrywały się z uzyskanymi od portów lotniczych oraz pochodzącymi z Listy Opłat Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), a nieprawidłowości dotyczyły pojedynczych przypadków.
Gorzej jest z opłatami stanowiącymi przychód samych linii lotniczych – to one składają się w największym stopniu (59 %) na cenę podróży. Te najczęściej nie są rzetelnie opisywane, co wprowadza w błąd, gdyż sugeruje, iż dodatkowy koszt jest przykładowo przychodem lotniska, a nie przewoźnika.
Oto za co każą nam płacić przewoźnicy:
- opłata paliwowa – niezależna od podstawowej taryfy lotniczej, swego rodzaju opłata „marketingowa”, która ma w opinii przewoźników pokazywać jak zmienia się cena biletu – choćby w zależności od ceny ropy
- opłata za dokonanie rezerwacji/usługę/wydanie biletu – według linii lotniczych pokrywa koszty konserwacji systemu rezerwacji biletów online oraz związanych z bieżącym kosztem obsługi;
- ubezpieczeniowa – wprowadzona z powodu wysokich kosztów ubezpieczenia, które wzrosły po wydarzeniach z 11 września 2001 roku;
- opłata za bezpieczeństwo – oprócz opłat za bezpieczeństwo nakładanych przez porty lotnicze niektóre linie lotnicze dodatkowo nakładają swoje własne.
Oznacza to, że pasażer dopłaca do biletu przeciętnie równowartość 30 euro, które stanowią ostatecznie dodatkowe źródło dochodu dla przewoźników lotniczych.
Pełna informacja pomoże dokonać wyboru
Nawet najbardziej wytrawny podróżnik bez pełnej informacji nie jest w stanie ocenić, czy usługa, za którą płaci nie jest przeszacowana, a opłaty są naliczone prawidłowo.
Od 1 listopada 2008 przepisy wspólnotowe nakazują przewoźnikom przejrzyście opisywać poszczególne elementy. Warto znać swoje prawo do informacji i domagać się rzetelnego wyliczenia kosztów. Pomoże to wybrać najlepsze oferty spośród szerokiej palety promocji.
Masz prawo wiedzieć za co płacisz, czyli jak uniknąć opłat dodatkowych
Autorzy raportu zwracają uwagę na wiele dodatkowych koszów, które nie są obowiązkowe, ale wyłudzane od niedoinformowanego pasażera.
Należą do nich wszystkie opcjonalne opłaty i dopłaty, których można uniknąć, a w których prześcigają się prawie wszyscy przewoźnicy.
- opłaty bagażowe - za nadanie bagażu głównego (tzw. rejestrowanego) do luku bagażowego, czasem zwiększa koszty podróży o tyle, że lepiej odchudzić walizkę i spakować się do torby podręcznej. Niektóre linie uzależniają wysokość opłat od tego, czy opłaty dokona się w momencie rejestracji czy na lotnisku.
- opłatę za odprawę lotniskową, czasem, gdy to możliwe najlepiej pojawić się na lotnisku z bagażem podręcznym i wydrukiem udostępnionej on-line karty pokładowej.
- opłata za "komfort podróży" - linie w trosce o komfort podróżujących oferują miejsca z dodatkową przestrzenią na nogi (np. w pierwszym rzędzie), przy oknie itp. - należy tylko pamiętać, że takie przywileje kosztują.
- opłata za płatność kartą kredytową - przy czym niektórzy przewoźnicy pobierają opłatę manipulacyjną za każdego pasażera w rezerwacji osobno, niezależnie od tego, że sama płatność dokonywana jest jednorazowo.
Aby świadomie wybrać przewoźnika warto dokładnie przeczytać regulamin linii lotniczej - "Ogólne Warunki Przewozu", udostępniony w trakcie rezerwacji.
Wszystkie te opłaty muszą być podane w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny już na początku procesu rezerwacji, a zgoda na ich uiszczenie ma być dobrowolną decyzją konsumenta.
Pełen raport UOKIK tutaj
Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta; Urząd Lotnictwa Cywilnego
Podstawa prawna: Rozporządzenie nr 1008/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty oraz Dyrektywa 2005/26/WE z dnia 11 maja 2005 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wspólnotowym.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat