Zgubiony lub uszkodzony bagaż
REKLAMA
REKLAMA
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za zniszczenie, zgubienie lub uszkodzenie bagażu rejestrowanego od chwili przekazania bagażu pod opiekę przewoźnika. Nie jest tu istotne czy przewoźnik ponosi winę za uszkodzenie czy zgubienie bagażu. Przez bagaż rejestrowany należy rozumieć bagaż główny, który przewożony jest w luku bagażowym samolotu. Przewoźnik może również ponosić odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu podręcznego. W tym przypadku jednak odpowiedzialność zależna będzie od winy samego przewoźnika lub osób za niego działających.
REKLAMA
REKLAMA
Reklamację uszkodzonego, zniszczonego bagażu należy złożyć pisemnie u przewoźnika niezwłocznie po wykryciu uszkodzenia, nie może to jednak nastąpić później niż 7 dni od dnia odbioru bagażu. Jeżeli natomiast reklamacja dotyczy opóźnienia w dostarczeniu bagażu należy ją złożyć pisemnie w terminie 21 dni, od dnia, w którym bagaż oddano do dyspozycji przewoźnika.
Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu uszkodzenia, zniszczenia lub zagubienia bagażu została ograniczona kwotowo. Przewoźnik odpowiada do 1000 SDR (około 1200 euro). Pasażer może podnieść poprzeczkę odpowiedzialności przewoźnika jeżeli przed podróżą zgłosi deklarowaną wartość bagażu.
SDR czyli Specjalne Prawa Ciągnienia to specjalna międzynarodowa jednostka walutowa, która ma charakter pieniądza bezgotówkowego. Jej wartość wylicza się na podstawie tzw. koszyka walutowego, w którym znajduje się obecnie dolar amerykański, euro, jen oraz funt brytyjski.
Przewoźnicy, którzy brali udział w wykonaniu usługi przelotu, w trakcie której doszło do uszkodzenia lub zagubienia bagażu ponoszą odpowiedzialność solidarną. W praktyce oznacza to dla pasażera możliwość złożenia reklamacji do któregokolwiek przewoźnika uczestniczącego w wykonaniu usługi.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat