Odmowa przyjęcia na pokład
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy brakuje miejsc, przewoźnik ma obowiązek spróbować znaleźć ochotników, którzy zgodzą się nie lecieć tym lotem. Jeśli zgłosimy się na ochotnika przewoźnik musi zapewnić nam wybór między innym rejsem w dniu wybranym przez nas, z uwzględnieniem oczywiście wolnych miejsc, a zwrotem ceny biletu. Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem naszego połączenia, mamy prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego się ono zaczynało. Przewoźnik może oprócz tego zaoferować ochotnikom dodatkowe korzyści.
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli zmiana trasy powoduje zmianę portu docelowego na inny, ale obsługujący to samo miasto lub region, przysługuje nam prawo do bezpłatnego transportu albo do portu wskazanego na bilecie lub innego, uzgodnionego z przewoźnikiem, miejsca, np. do centrum miasta.
W oczekiwaniu na następny lot, zaoferowany przez przewoźnika, przysługuje nam wyżywienie i nocleg w hotelu, jeśli musimy czekać dodatkową noc lub kilka dni, wraz z transportem, o ile zachodzi taka potrzeba, a także 2 bezpłatne połączenia telefoniczne, faksy lub emaile. W pierwszej kolejności przewoźnik musi zapewnić opiekę osobom niepełnosprawnym i osobom im towarzyszącym lub psom, a także dzieciom podróżującym bez opieki dorosłych.
Jeśli nie skusi nas oferta przewoźnika, a ochotników zgłosi się zbyt mało, możemy nie polecieć. W takim jednak wypadku przysługuje nam odszkodowanie, które przewoźnik musi wypłacić i wynosi ono:
- 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
- 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
- 600 euro dla pozostałych rejsów.
REKLAMA
Odszkodowania te będą o połowę mniejsze, jeśli przewoźnikowi uda się zaproponować rejs, który pozwoli dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później w przypadku rejsów do 1500 km, 3 godziny później w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE lub 4 godziny później w przypadku pozostałych rejsów.
Obsługa lotu ma obowiązek poinformować o przysługujących nam prawach i udostępnić tekst dotyczący naszych praw. Dla osób niewidomych lub słabo widzących musi być dostępny tekst w alternatywnej formie, umożliwiający zapoznanie się z nim.
Opisane prawa dotyczą wszystkich lotów, nie tylko tradycyjnych lub tanich linii lotniczych, ale także czarterów, jeżeli lot rozpoczyna się z portu w UE albo jest lotem wykonywanym przez przewoźnika unijnego do portu w UE.
Podstawa prawna:
Odszkodowanie i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów – rozporządzenie (WE) nr 261/2004; DzU L 46 z 17 lutego 2004 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat