Odwołany lot – prawa pasażerów linii lotniczych
REKLAMA
REKLAMA
Opóźnienie
REKLAMA
Jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia bezpłatnie posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawa do 2 rozmów telefonicznych, faksów, teleksów lub maili. Zależy to od długości opóźnienia lub długości lotu:
- gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu;
- gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
Pasażerowie nie mogą domagać się finansowej rekompensaty, jeżeli opóźnienie lub odwołanie nastąpiło z przyczyn niezależnych np. z powodu złych warunków atmosferycznych.
Odwołanie lotu
REKLAMA
Gdy lot zostanie odwołany przewoźnik ma obowiązek poinformować o innych możliwościach podróży w wybranym kierunku. Przysługuje nam także prawo do opieki ze strony przewoźnika, odpowiedniej do czasu oczekiwania na zaproponowane nowe połączenie. Mamy także prawo do zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczynaliśmy podróż, pierwszym możliwym połączeniem.
Wiele zależy od tego, kiedy i z jakiego powodu lot został odwołany, i jakie połączenia przewoźnik zaproponował w zamian. Jeśli mógł zapobiec odwołaniu lotu, podejmując działania w granicach zdrowego rozsądku, może przysługiwać nam odszkodowanie, tzn. wyżywienie i nocleg w hotelu, odpowiednio do czasu oczekiwania na następny lot, wraz z darmowym transportem między hotelem a lotniskiem. Ponadto mamy prawo do 2 bezpłatnych połączeń telefonicznych, telefaksów, faksów lub maili. Wysokość odszkodowania, które przewoźnik dodatkowo musi wypłacić, jest prawnie określone i wynosi:
- 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
- 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
- 600 euro dla pozostałych rejsów.
Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli:
- przewoźnik uprzedził nas o odwołaniu lotu z co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem, albo;
- przewoźnik uprzedził nas o dowołaniu lotu z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował połączenie rozpoczynające się nie wcześniej niż 2 godziny wcześniej i kończące się nie później niż 4 godziny później niż planowano.
Prawa te nie przysługują nam, gdy bierzemy udział w wyjeździe zorganizowanym, odwołanym z innego powodu niż odwołanie samego lotu.
Odmowa przyjęcia na pokład
REKLAMA
Na lotnisku możemy też dowiedzieć się, że nie ma dla nas miejsca w samolocie. Może tak się zdarzyć, bowiem przewoźnicy często sprzedają więcej biletów niż jest miejsc na pokładzie, licząc na to, że część pasażerów zrezygnuje z podróży. Kiedy brakuje miejsc, przewoźnik ma obowiązek spróbować znaleźć ochotników, którzy zgodzą się nie lecieć tym lotem. Jeśli zgłosimy się na ochotnika, przewoźnik musi zapewnić nam wybór między innym rejsem w dniu wybranym przez nas, z uwzględnieniem oczywiście wolnych miejsc, a zwrotem ceny biletu. Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem naszego połączenia, mamy prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego się ono zaczynało. Przewoźnik może oprócz tego zaoferować ochotnikom dodatkowe korzyści.
Jeżeli zmiana trasy powoduje zmianę portu docelowego na inny, ale obsługujący to samo miasto lub region, przysługuje nam prawo do bezpłatnego transportu albo do portu wskazanego na bilecie lub innego, uzgodnionego z przewoźnikiem, miejsca, np. do centrum miasta. Jeśli nie skusi nas oferta przewoźnika, a ochotników zgłosi się zbyt mało, możemy nie polecieć. W takim jednak wypadku przysługuje nam odszkodowanie tak, jak w przypadku odwołania lotu. Odszkodowania te będą o połowę mniejsze, jeśli przewoźnikowi uda się zaproponować rejs, który pozwoli dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później w przypadku lotów do 1500 km, 3 godziny później w przypadku lotów między 1500 a 3500 km lub 4 godziny później w pozostałych przypadkach.
Podstawa prawna:
rozporządzenie (WE) nr 261/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiajace wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóznienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. L 46 z 17 lutego 2004 r.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat