Czy można zwrócić bilet lotniczy
REKLAMA
REKLAMA
Tak. W prawie polskim obowiązuje tak zwana zasada dotrzymywania umów. Zasada ta stoi na straży utrzymania pewności obrotu gospodarczego. Odstąpienie od umowy jest sytuacją szczególną i jest możliwe jedynie w dwóch przypadkach:
REKLAMA
- gdy uprawnienie do odstąpienia od umowy wynika z przepisu prawa np. 10-dniowe prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość;
- gdy prawo do odstąpienia wynika z treści samej umowy.
REKLAMA
Przepisy regulujące przewóz lotniczy nie przewidują możliwości odstąpienia od umowy. Zatem aby odpowiedzieć na pytanie o możliwość zwrotu biletu lotniczego należy sięgnąć do treści umowy zawartej z przewoźnikiem lotniczym. Możliwość dokonania zwrotu biletu oraz ewentualne warunki tej czynności przewoźnicy lotniczy określają najczęściej w regulaminach, które niejako doprecyzowują warunki umowy. Należy pamiętać, iż w przypadku, gdy regulamin przewoźnika wprowadza prawo zwrotu biletu to przewoźnik jest takim postanowieniem związany. W razie odmowy zwrotu pieniędzy za bilet, możemy dochodzić swoich roszczeń przed sądem.
Rezerwacja biletu lotniczego odbywa się bardzo często za pośrednictwem Internetu. Należy tu pamiętać, że przepisy wprowadzające10-dniowe prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie znajdują zastosowania w umowach dotyczących usług w zakresie transportu. Możliwość dokonania zwrotu biletu lotniczego musi wynikać z umowy (regulaminu) z przewoźnikiem.
Podstawa prawna:
- art. 395 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksy cywilnego (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.);
- art. 16 ust 2 pkt. 2 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat