Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie ze zmienioną ustawą o COVID-19 po nowemu określono skutek odstąpienia od umowy o udział w imprezie turystycznej. Konkretnie zmienił się termin, kiedy rozwiązanie umowy staje się skuteczne, zarówno dla klienta jak i biura podróży. Dla przedsiębiorcy zmiany oznaczają więcej czasu na znalezienie lepszych rozwiązań, które pomogą mu przetrwać kryzys, a dla konsumenta alternatywę (zamiast pieniędzy) w postaci specjalnego vouchera.
REKLAMA
Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł
REKLAMA
Nowe przepisy zmieniające ustawę z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych wciąż dają podróżnemu możliwość odstąpienia od umowy (i prawo do zwrotu pieniędzy) o udział w imprezie turystycznej przed jej rozpoczęciem bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności (takich jak pandemia koronawirusa).
Z tym, że oświadczenie o odstąpieniu od umowy będzie teraz skuteczne dopiero po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego biura o odstąpieniu. I tutaj kolejna nowość. Odstąpienie od umowy nie będzie jednak skuteczne, jeżeli podróżny wyrazi zgodę na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji przyszłych imprez turystycznych. Voucher należy zrealizować w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna. Wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy o imprezę turystyczną.
REKLAMA
Voucher jest więc bezgotówkową formą płatności. Warto też dodać, że specustawa przewiduje również wydawanie voucherów konsumentom, którzy zapłacili zaliczki na noclegi w hotelach lub za bilety na wystawy, koncerty, kongresy, a nawet zawody sportowe. Wszyscy organizatorzy tych wydarzeń byli zagrożeni bankructwem.
Mimo, że nowy zapis w ustawie jest krótki, budzi pytania, wątpliwości i interpretacje. Zarówno wśród organizatorów, jak i agentów turystycznych. PIT poucza konsumentów, że ponieważ specustawa nie wyklucza istniejącego wcześniej w ustawie o imprezach turystycznych terminu 14 dni, daje to razem organizatorowi turystyki 194 dni na zwrot pieniędzy w przypadku odstąpienia od umowy i nie skorzystania przez klienta z vouchera.
Prawo do zerwania umowy ma również organizator turystyki. Rozwiązanie jest wtedy skuteczne po upływie 180 dni od dnia powiadomienia o rozwiązaniu przez biuro.
Ustawa stanowi, że środki odpowiadające wpłatom na poczet realizacji umów o imprezy turystyczne podlegają ochronie, na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki.
Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki twierdzi, że propozycje zawarte w specustawie są zdecydowanie niewystarczające. Według niego, branża zyskała jedynie pół roku na znalezienie lepszych rozwiązań, które pomogą jej przetrwać kryzys.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat