W jakim terminie można zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez Internet?
REKLAMA
REKLAMA
Zakup biletu lotniczego jest formą umowy między konsumentem a przewoźnikiem lotniczym, która zawierana jest na odległość w szczególnej formie. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU 2000.22.271) konsument, który zawarł umowę na odległość może od niej odstąpić bez podania przyczyny, składając oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni, a do jego zachowania wystarczy złożenie oświadczenia przed jego terminem. Taka regulacja nie ma zastosowania w odniesieniu do biletów lotniczych zakupionych przez Internet, bowiem bilety te mają charakter bezzwrotny, a sprzedaż ich należy do kategorii umów, które są wyjęte spod prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Umowa sprzedaży biletu lotniczego jest umową świadczenia usług o ściśle oznaczonym okresie usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii.
REKLAMA
Zobacz również: Reklamacja wycieczki turystycznej
Zastrzeżenia przewoźników
Niektóre firmy, oferujące sprzedaż biletów przez Internet zastrzegają w regulaminie możliwość zwrotu zakupionego biletu lotniczego pod warunkiem dokonania tej czynności przed dniem określonym jako dzień odlotu, o ile taryfa biletu na to zezwala. Przewoźnicy mogą również zastrzec potrącenie tzw. odstępnego, czyli opłaty karnej w wysokości określonej przez daną linię lotniczą. Bilety objęte promocją zazwyczaj nie mogą być zwracane, a rezygnacja z usługi przewoźnika wiąże się z utratą wszystkich poniesionych kosztów na zakup biletu lotniczego. Linie lotnicze mogą ponadto zastrzec termin, po upływie którego zwrot biletu będzie już niemożliwy. Przewoźnicy mogą również zastrzec zwrot biletu lotniczego tylko w nagłej sytuacji, np. śmierci osoby najbliższej. Jeżeli konsument nie będzie w stanie wykorzystać biletu , będzie mógł dochodzić zwrotu opłaty lotniskowej. O zamiarze dokonanie zwrotu konsument powinien poinformować przewoźnika.
Odsprzedaż biletów
Konsument, który dokonał zakupu biletu lotniczego przez Internet a z powodu zdarzeń losowych nie może go wykorzystać, może dokonać odsprzedaży tego biletu. Należy jednak pamiętać, że nie można sprzedać biletu powyżej ceny jego zakupu, czyli dokonać sprzedaży zyskiem. Konsument, który planuje zwrot biletu powinien najpierw rozważyć zmianę rezerwacji a w tym daty wylotu. Zmianę rezerwacji określają również przepisy regulaminów linii lotniczych i przyzwalają na dokonywanie zmian bez konieczności zwrotu biletów.
Zobacz też: Urlop w Europie - pytania, odpowiedzi
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat