Najwięcej problemów może przysporzyć turystom samo nazewnictwo obiektów hotelarskich oraz oznaczenia określające standard ośrodków. Niedozwolone, ze względu na możliwość wprowadzenia klienta w błąd, jest nadawanie obiektom hotelarskim nazw takich jak hotelik, czy pensjonacik. Do ośrodków nazwanych zdrobniale bowiem, nie odnoszą się wymagania postawione hotelom czy pensjonatom, a podobieństwo nazw może sugerować ich klientom spełnianie odpowiednich standardów, co może być jedynym czynnikiem wpływającym na wybór określonego obiektu. Na co więc należy zwrócić uwagę wybierając miejsce wakacyjnego wypoczynku?
Polecamy serwis: Reklamacja
Wybierając się za granicę, należy pamiętać, że nie w każdym kraju, dla oznaczenia standardu obiektów hotelarskich przyjęto ten sam symbol co w Polsce. Do tego w każdym kraju, wymagania dla uzyskania określonej ilości znaków wskazujących na standard obiektu są inne, wobec czego trzygwiazdkowy hotel poza UE może odpowiadać jednogwiazdkowemu hotelowi w Europie.
Kategoryzacja obiektów hotelowych w Polsce
W Polsce mamy do czynienia z dwoma rodzajami oznaczeń. Hotele, motele, pensjonaty, spełniające określone standardy, oznaczone są gwiazdkami, od jednej do pięciu, zaś kempingi i pola biwakowe od jednej do czterech. Schroniska zaś, w tym schroniska młodzieżowe oraz domy wycieczkowe oznacza się cyframi rzymskimi, o I do III.
Zobacz także: Reklamacja nieudanej wycieczki
Kwestia przydzielenia konkretnego ośrodka do określonej kategorii obiektów hotelarskich, leży w gestii marszałka województwa, który to sprawdza, czy przedsiębiorcy stosują się do standardów odpowiednich dla przydzielonej im ilości gwiazdek.
Wymagania według otrzymanych gwiazdek
W hotelach oraz motelach pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowych, turysta może oczekiwać łazienki, usytuowanej w każdym pokoju. Podobnie w pięcio- i czterogwiazdkowych pensjonatach. W przypadku cztero- i pięciogwiazdkowych hoteli oraz wszystkich moteli, oczekiwać można strzeżonego parkingu, garażu podziemnego bądź strzeżonego miejsca parkingowego.
Ilość przyznanych gwiazdek, sugerować może również na powierzchnię oferowanych pokoi oraz ich wyposażenie. W pięciogwiazdkowym hotelu bowiem, powierzchnia dwuosobowego pokoju wynosi 18 m2, w jednogwiazdkowym zaś 10 m2. W pokojach tych powinna znajdować się szafa, minimum dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki. Ważne jest również, iż w przypadku pokoi o wskazanym standardzie konieczne jest, aby pościel była wymieniana codziennie lub na życzenie klienta.
Hotel, motel oraz pensjonat pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowy powinien akceptować płatności kartą płatniczą.
Zobacz koniecznie: Jak biura łamią prawa turystów?
W przypadku kempingów, wymagane jest, aby każdy z nich posiadał całodobowy dozór. Urządzenia sanitarne powinny być zlokalizowane w odległości nie dalszej niż 100 m od miejsca noclegu. Kempingi czterogwiazdkowe powinny mieć zainstalowany jeden natrysk z ciepłą woda przez całą dobę na 50 osób, zaś w przypadku kempingu jednogwiazdkowego, wymagany jest jeden natrysk na 100 osób bez wymogu ciepłej wody.
Prawa konsumenta – turysty
Jeśli konsument samodzielnie rezerwował obiekt hotelarski, którego standard odbiega od zapewnień właściciela, ma prawo bądź żądać zmniejszenia ceny, bądź w przypadku różnic istotnych, odstąpienia od umowy. W każdym przypadku, konsument powinien poinformować właściciela obiektu o nieprawidłowościach, ten zaś ma obowiązek usunięcia usterki.