Jak uzyskać odszkodowanie za zniszczony bagaż podczas lotu?
REKLAMA
REKLAMA
Pasażerowie korzystający z usług przewoźników linii lotniczych mogą być narażeni na szkody związane ze zniszczeniem bagażu. Nie warto bagatelizować problemu, gdyż przepisy dotyczące międzynarodowego przewozu lotniczego przyznają pasażerom możliwość dochodzenia odszkodowania z tego tytułu.
REKLAMA
Odpowiedzialność przewoźnika za zniszczony bagaż
REKLAMA
Odpowiedzialność przewoźnika regulują przepisy konwencji warszawskiej z 1929 r. oraz konwencji montrealskiej z 1999 r. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pierwszej umowy przewożący odpowiedzialny jest za szkody powstałe w razie zniszczenia, zagubienia lub uszkodzenia przyjętego do ekspedycji bagażu, jeżeli zdarzenie, które spowodowało szkodę, miało miejsce podczas przewozu powietrznego. Jednakże ta konwencja reguluje wyłącznie przewóz powietrzny, który obejmuje okres, w którym bagaż znajduje się pod opieką przewożącego, niezależnie od tego czy znajdują się one na lotnisku, na pokładzie statku powietrznego lub w jakimkolwiek innym miejscu, w razie wylądowania poza lotniskiem. Ponadto przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu zarejestrowanego, jeżeli tylko wydarzenie, które spowodowało zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie, miało miejsce na pokładzie statku powietrznego lub w czasie, gdy zarejestrowany bagaż pozostawał pod opieką przewoźnika. W przypadku bagażu niezarejestrowanego, łącznie z przedmiotami osobistymi, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy albo z winy osób za niego działających (art. 17 ust. 2 konwencji montrealskiej). Oznacza to, iż warunkiem do ponoszenia odpowiedzialności jest wystąpienie szkody przez zdarzenie, czyli taka sytuacja, która zaszła zależnie bądź niezależnie od woli przewoźnika oraz w czasie, w którym bagaż pozostawał pod jego opieką. Ponadto istotne jest, aby bagaż został zarejestrowany, czyli formalnie oddany pod opiekę przewoźnika do czasu odbioru go z taśmy.
Przewoźnik, który zawarł umowę przewozu na całej trasie zobowiązany jest do naprawienia powstałej szkody względem pasażera. Jednakże przewoźnik nie jest odpowiedzialny w przypadku i w zakresie, w jakim szkoda wynikła z naturalnych właściwości, jakości lub wad własnych bagażu oraz może uchylić się od odpowiedzialności w całości bądź w części, jeżeli szkoda powstała w wyniku niedbalstwa albo innego niewłaściwego działania lub zaniechania osoby dochodzącej odszkodowania lub osoby, od której wywodzi ona swe prawa (art. 20 konwencji montrealskiej).
Zobacz również: Zgubiony lub uszkodzony bagaż
W jaki sposób dochodzić odszkodowania?
Skargę dotyczącą uszkodzenia bagażu należy złożyć natychmiast u przewoźnika wypełniając na lotnisku specjalny formularz PIR (property irregularity report) w terminie nie później niż w ciągu 7 dni od jego odbioru, ale może zostać wydłużony do 21 dni, jeżeli doszło jednocześnie do opóźnienia. Należy zaznaczyć, iż przewoźnicy odpowiadają tylko powstałe szkody fizyczne. Natomiast pasażerowie nie mogą uzyskać rekompensaty za szkody moralne powstałe w wyniku powstania szkód majątkowych związanych ze zniszczeniem bagażu. W składanej reklamacji należy przedstawić rachunek za zakup walizki oraz jej zawartości, bowiem przewoźnicy nie wypłacają ryczałtowych odszkodowań. Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona można również dochodzić zaspokojenia swoich roszczeń na drodze sądowej. W przypadku zniszczenia bagażu pasażer może dochodzić odszkodowania do wysokości 1 000 SRD (międzynarodowej jednostki walutowej), z wyjątkiem przypadku, gdy pasażer w czasie oddawania zarejestrowanego bagażu przewoźnikowi złożył specjalną deklarację interesu w dostawie i uiścił dodatkową opłatę, jeżeli jest ona wymagana. W takim przypadku przewoźnik jest obowiązany zapłacić kwotę nieprzewyższającą kwoty zadeklarowanej, chyba że udowodnił, że ta ostatnia przewyższa rzeczywisty interes pasażera w dostawie (art. 22 ust. 2 konwencji montrealskiej). Warto jednakże pamiętać o zapoznaniu się z regulaminem wewnętrznym przewoźnika, bowiem firmy przewozowe różnie odnoszą się do kwestii ponoszenia odpowiedzialności za bagaż ze sprzętem elektronicznym.
Zobacz również: Kto odpowiada za bagaż zniszczony w czasie podróży?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat