Kwestię odpowiedzialności przewoźnika lotniczego za powierzony mu bagaż, reguluje międzynarodowa Konwencja o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego z dnia 28 maja 1999 roku. Kluczowym jest fakt, iż odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za przewożony przez niego bagaż jest ograniczona.
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za zagubienie bagażu zarejestrowanego, tylko jeśli wydarzenie, które spowodowało jego zagubienie, miało miejsce na pokładzie samolotu lub w czasie, w którym zarejestrowany bagaż znajdował się pod opieką przewoźnika. Przewoźnik nie odpowiada zaś, jeśli szkoda wynikła z naturalnych właściwości, jakości lub wad własnych bagażu. W przypadku bagażu podręcznego (nierejestrowanego) oraz w przypadku przedmiotów osobistych wnoszonych na pokład samolotu, przewoźnik odpowiada wówczas, gdy szkoda powstała z jego winy albo z winy osób za niego działających.
Polecamy także: Zmiana ceny wycieczki po jej zakupie
W przypadku zniszczenia z winy przewoźnika bagażu o znacznej wartości, podróżny powinien niezwłocznie złożyć pisemną reklamację, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wykonania umowy przewozu. Ważne jest, aby w reklamacji wskazać wartość zaginionego bagażu wraz z dokumentami ją potwierdzającymi. W sytuacji, w której przewoźnik nie uwzględni naszej reklamacji, możemy zwrócić się do rzecznika konsumentów, zaś jeśli przewoźnik nie ma siedziby w Polsce, ale ma w innym państwie Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii - do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Ostatecznym krokiem jest skierowanie sprawy na drogę sądową.
Ograniczenie odpowiedzialności
W przypadku zagubienia bagażu, przewoźnik jest odpowiedzialny do 1000 Specjalnych Praw Ciągnienia na każdego pasażera. Ograniczenie to nie ma zastosowania, gdy w czasie oddawania zarejestrowanego bagażu pasażer złożył specjalną deklaracje interesu w dostawie i uiścił dodatkową wypłatę, jeśli taka jest wymagana. Wówczas odpowiedzialność przewoźnika ograniczona jest kwotą wskazaną w umowie. Kurs specjalnych praw ciągnienia publikowany jest przez NBP, a maksymalny limit odpowiedzialności wylicza się mnożąc tenże kurs przez 1000. Obecnie górna granica odpowiedzialności przewoźników lotniczych wynosi 4690 złotych.
Zobacz również: Odpowiedzialność za zdarzenia losowe biur turystycznych
Przed skorzystaniem z usług jakiegokolwiek przewoźnika lotniczego, należy zapoznać się ze stawianymi przez niego warunkami przewozu bagażu zarówno podręcznego jak i rejestrowanego. Złamanie choćby nieświadome tychże warunków, może bowiem skutkować brakiem odpowiedzialności przewoźnika za wyrządzoną nam szkodę.