Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych. Wyraźnie wskazuje ona na trzy przypadki, w których organizator wycieczki może podnieść cenę wycieczki. Możliwość taka występuje w przypadku wzrostu kosztów transportu, wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi turystyczne lub w przypadku wzrostu kursów walut. Bardzo ważne jest to, iż aby organizator turystyki mógł skorzystać z możliwości zmiany ceny wycieczki po podpisaniu z konsumentem umowy, możliwość taka musi być przewidziana w umowie zawartej z klientem. Jeśli takiego zastrzeżenia nie ma w umowie, to zmiana ceny nie jest możliwa, a organizator turystyki nie będzie miał prawa żądać od klienta pokrycia różnicy w wysokości ceny wycieczki. Dodatkowo organizator wycieczki, nie może do umowy z klientem wprowadzać postanowień mniej korzystnych dla konsumenta niż te wynikające z ustawy, wobec czego uzależnienie zmiany ceny wycieczki od okoliczności innych niż wskazane powyżej, nie jest możliwe.
Ponad to, cena usługi, ustalona w umowie, nie może ulec podwyższeniu w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. Wówczas możliwe jest tylko obniżenie ceny wycieczki.
Zobacz także: Odpowiedzialność za zdarzenia losowe biur turystycznych
Aby wzrost wysokości kosztów usługi był skuteczny wobec klienta, organizator turystyki powinien udokumentować w celu udowodnienia, jaki wpływ na podwyżkę ceny miało zdarzenie warunkujące możliwość zmiany warunków umowy w zakresie kosztów usług.
W przypadku, gdy wystąpią okoliczności warunkujące zmianę ceny usługi turystycznej, organizator wycieczki, jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia o zaistniałym fakcie klienta, ten zaś powinien wówczas niezwłocznie poinformować organizatora, czy przyjmuje proponowaną zmianę umowy albo czy odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich poniesionych dotychczas kosztów i bez obowiązku zapłaty kary umownej. Postanowienia umowy ograniczające powyższe uprawnienia konsumenta, są niedozwolonymi klauzulami umownymi. Dla przykładu postanowieniem takim byłoby zastrzeżenie jednostronnego uprawnienia do podwyższenia ceny bez przyznania klientowi prawa do odstąpienia od umowy.
Polecamy również: Reklamacja wycieczki last minute
Wobec powyższego, jeśli klient zdecyduje się na odstąpienie od umowy, w wyniku zmiany jej warunków w zakresie ceny usługi, może on według swojego wyboru albo uczestniczyć w wycieczce zastępczej albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.