Co do zasady ustalona w umowie ceny wycieczki nie może być podwyższana. Wyjątkowo, gdy umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, może ona ulec zmianie, jednak tylko wówczas gdy organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
- wzrostu kosztów transportu;
- wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych;
- wzrostu kursów walut.
Ustalona w umowie cena nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu.
Zmarnowany urlop
Za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie umowy organizator ponosi wobec klienta odpowiedzialność odszkodowawczą, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:
- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
- siłą wyższą.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
Jeśli więc cena wycieczki została bezprawnie podwyższona klienci mogą domagać się naprawienia szkody zgodnie z art. 11 a ustawy o usługach turystycznych. Konieczne jest tu ustalenie wysokości odszkodowania, biorąc pod uwagę rodzaj i rozmiar poniesionej szkody.
Odpowiedzialność organizatora turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych obejmuje zarówno szkodę majątkową i niemajątkową (art. 11a ustawy o usługach turystycznych).
Klient może zatem żądać również tzw. odszkodowania za zmarnowany urlop, które ma mu zrekompensować poniesioną przez niego szkodę niemajątkową. Jak stwierdził Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 19 listopada 2010 r. (III CZP 79/10) „niematerialny charakter szkody w postaci "zmarnowanego urlopu" nie może budzić wątpliwości, gdyż w majątku poszkodowanego nie dochodzi z tego tytułu do jakiegokolwiek uszczerbku. Jest poza tym oczywiste, że przyjemność oczekiwana w związku z podróżą (urlopem), a nieuzyskana w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania zawartej umowy, pozostaje wyłącznie w sferze wrażeń i uczuć, jest więc zjawiskiem czysto psychicznym, pozbawionym elementu majątkowego lub komercyjnego”.
W razie wątpliwości warto zwrócić się o pomoc do powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów.
Zobacz również: Odszkodowanie za zmarnowany urlop - jak je uzyskać?