Zakup biletow lotniczych - bezpośrednio czy na stronie pośrednika?

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
rozwiń więcej
Przed dokonaniem rezerwacji warto porównać cenę u pośrednika z ceną oferowaną przez linię lotniczą./Fot. Shutterstock / fot. Shutterstock
Konsumenci mogą dokonać zakupu biletów bezpośrednio na stronie przewoźnika lub korzystając z wyszukiwarki pośrednika. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, który zakup jest bardziej opłacalny dla klienta.

Gdzie kupować bilety lotnicze w internecie?

Szukasz tanich lotów w internecie? Istnieją dwie możliwości dokonania zakupu – rezerwacja na stronie internetowej linii lotniczej lub przez pośrednika online. Według badań przeprowadzonych przez Europejskie Centrum Konsumenckie w Austrii i austriackie stowarzyszenie konsumentów VKI, bardziej opłacalne jest dokonywanie rezerwacji bezpośrednio na stronie przewoźnika. Za tym rozwiązaniem wiążą się również inne korzyści.

Polecamy: RODO 2019. Plusy i minusy zmian od 4 maja

Jednoznaczne wyniki badania

Zamiast samodzielnie przeszukiwać strony linii lotniczych można wejść na jedną witrynę pośrednika i tam skorzystać z wyszukiwarki, która w określonym przez nas terminie sprawdzi kilkaset połączeń. Po wybraniu lotu, pośrednik w naszym imieniu dokonuje zakupu. Taka możliwość jest kusząca, gdyż często jesteśmy przez niego zapewniani, że dzięki niemu mamy dostęp do najlepszych cen.

Podczas badania skupiono się na różnych scenariuszach lotniczych: np. loty krótkodystansowe, wyjazdy weekendowe, czy długodystansowe podróże rodzinne. Porównano ceny rezerwowane na ten sam wyjazd za pomocą pośrednika i bezpośrednio u linii lotniczej.

Z badania wynika jednak, że:

  • w 33 z 43 przypadków (76%) ceny oferowane bezpośrednio przez przewoźników są średnio o 9% niższe;
  • największa różnica w cenie wyniosła 38%;
  • niektóre strony rezerwacyjne pokazują różne opcje cenowe, ze względu na wybraną metodę płatności;
  • w jednym wypadku opłata dodatkowa za wybraną formę płatności wynosiła 11% ceny biletu.

Kto jest odpowiedzialny?

Niektórzy są skłonni zapłacić więcej, bo mają nadzieję na lepszą obsługę i pomoc w przypadku problemów (np. zmiany czasu lotu). Niestety nie zawsze mogą na nie liczyć. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) regularnie otrzymuje skargi od pasażerów, którzy napotykają trudności w skontaktowaniu się z działem obsługi klienta pośrednika internetowego. Jeżeli już im się to uda, wówczas otrzymują informacje, że portal jest wyłącznie pośrednikiem, nie może podejmować decyzji. Konsument musi samodzielnie udać się do linii lotniczych. Podobnie jest w przypadku odwołanego lotu, linia lotnicza odsyła pasażera do pośrednika, bo to on otrzymuje zwrot kosztów biletu na kartę, z której zapłacił za nasz bilet. W obliczu podobnych sytuacji, konsument ma problem z ustaleniem, z jakim problemem ma się do kogo zwrócić.

Porównanie cen

Przed dokonaniem rezerwacji warto porównać cenę u pośrednika z ceną oferowaną przez linię lotniczą. Z prawnego punktu widzenia cena wyświetlona na początku powinna zawierać wszystkie opłaty obowiązkowe. W zależności od wybranych usług opcjonalnych (np. bagaż rejestrowany, ubezpieczenie, ...) całkowite ceny rezerwacji mogą się różnić.

UWAGA: przy wybieraniu dodatkowych usług przedsiębiorca nie może stosować rozwiązania opt out tzn. nie możemy być zmuszeni do odkliknięcia danej opcji, aby z niej nie skorzystać.

Aby potwierdzić rezerwację, należy kliknąć przycisk, który zawiera zobowiązanie do zapłaty (np. „Zapłać”, „Kup bilet” lub podobne). Musisz uiścić jedynie cenę pojawiającą się na tym etapie. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przed potwierdzeniem rezerwacji zrób zrzut ekranu, pokazujący datę i godzinę rezerwacji.

Cena ostateczna

Pośrednik, ani linia lotnicza nie mają prawa żądać wyższej ceny niż ta, która została przedstawiona pasażerowi jako ostateczna, nawet jeżeli płatność realizowana jest za pomocą przelewu bankowego.

Badanie przeprowadzono przez CEC Austria i VKI jest dostępne w języku niemieckim na stronie internetowej -> link?

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Prawo
5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

Płaca minimalna 2025: Ile wyniesie na rękę, czyli netto?
17 lip 2024

Jaka będzie płaca minimalna w 2025 roku? Rząd zaproponował, aby od 1 stycznia 2025 r. najniższe wynagrodzenie za pracę wyniosło 4626 zł brutto. Ta propozycja ma duże szanse na wejście w życie, bo Rada Dialogu Społecznego nie wypracowała wspólnego stanowiska w tej sprawie. Zobaczmy, ile to jest netto, czyli "na rękę".

pokaż więcej
Proszę czekać...