REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa pasażera w przypadku opóźnionego albo odwołanego lotu

Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków./Fot. Shutterstock
Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większa dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne oferty tanich przewoźników powodują, że częściej jako środek transportu wybieramy samolot. Niestety czasami z różnych przyczyn lot jest opóźniony albo odwołany. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerowi i kiedy może ubiegać się o odszkodowanie.

W celu ułatwienia i ujednolicenia zasad pomocy pasażerom oraz podniesienia standardów ochrony uchwalono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004. Rozporządzenie jest rodzajem aktu, który ma pełny skutek bezpośredni, zatem pasażerowie mogą powoływać się na regulacje w nim zawarte, niezależnie od regulacji krajowych.

REKLAMA

Rozporządzenie przyznaje minimalne prawa pasażerom w przypadku opóźnienia lotu, odwołania lotu i odmowy przyjęcia na pokład.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa!

Opóźnienie lotu

W przypadku opóźnienia lotu, zakres pomocy uzależniony jest od wielkości opóźnienia oraz długości planowanego lotu.

Przede wszystkim przewoźnik ma obowiązek wręczyć pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących odszkodowania i pomocy, przysługujących zgodnie z rozporządzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiłki i napoje

Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowego startu:

  • o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 kilometrów; lub
  • o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów; lub
  • o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów,

pasażerowie powinni otrzymać od przewoźnika lotniczego posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Pasażerowie mają również prawo do kontaktu - bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Nocleg

Gdy opóźnienie jest tak duże, że lot nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu, pasażerom przysługuje zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie, jeśli lot nie służy już pierwotnemu celowi podróży, mają również prawo wyboru pomiędzy:

  • zwrotem w terminie siedmiu dni, pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie,
  • lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.

Odszkodowanie

Rozporządzenie nie zawiera regulacji dotyczących odszkodowania za opóźniony lot. Jednak prawo do odszkodowania zostało potwierdzone w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Trybunał uznał, że sytuacja pasażerów odwołanych i opóźnionych lotów jest podobna, gdyż ponoszą oni szkodę w postaci straty czasu. Pasażerowie lotów opóźnionych mogą ubiegać się o odszkodowanie na takich samych zasadach jak pasażerowie lotów opóźnionych, jeżeli poniosą stratę czasu wynoszącą co najmniej trzy godziny, czyli jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidywanej godzinie przylotu.

Odszkodowanie może wynosić:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów,
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów,
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów.

Podstawą określania odległości jest ostatni cel lotu, do którego pasażer przybędzie po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia.

REKLAMA

Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Nadzwyczajnymi okolicznościami nie są awarie samolotów czy strajk pracowników linii lotniczych.

Wypłata odszkodowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 nie narusza prawa pasażerów do dochodzenia dalszego odszkodowania. Jeśli zatem w wyniku opóźnienia lotu pasażer doznał szkody, którą będzie w stanie wykazać to może dochodzić odszkodowania w procesie cywilnym.

Odwołanie lotu

W przypadku odwołania lotu pasażerom przysługują 3 grupy uprawnień. Są to:

  1. prawo do zwrotu należności lub zmiany planu podróży, oraz
  2. prawo do pomocy w postaci wyżywienia, możliwości kontaktu i ewentualnie zakwaterowania, oraz
  3. prawo do odszkodowania

Ad.1

Pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy:

  • zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie, lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie,
  • zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie,
  • zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc.

Ad.2

REKLAMA

Ponadto pasażerowie otrzymują pomoc w postaci posiłków oraz napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania oraz mają prawo do kontaktu - bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

W przypadku zmiany trasy, gdy racjonalnie spodziewany czas startu nowego lotu ma nastąpić co najmniej jeden dzień po planowym starcie odwołanego lotu, pasażerom przysługuje zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Ad.3

Pasażerowie mają również prawo do odszkodowania od obsługującego przewoźnika lotniczego.

Pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów,
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów,
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów .

Przewoźnik lotniczy może pomniejszyć odszkodowanie o połowę, jeśli pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży do ich miejsca docelowego na alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu:

  • o dwie godziny w przypadku wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów,
  • o trzy godziny w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów,
  • o cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów

Odszkodowanie jest wypłacane w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowymi lub czekami bankowymi. Jedynie za pisemną zgodą pasażera odszkodowanie może być wypłacone w bonach podróżnych i/lub w formie innych usług.

Istnieją przypadki, które zwalniają przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli pasażerowie:

  • zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu;
  • zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu;
  • zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Nadzwyczajnymi okolicznościami nie są awarie samolotów czy strajk pracowników linii lotniczych.

Należy podkreślić, że ciężar udowodnienia tego czy i kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu spoczywa na obsługującym przewoźniku lotniczym.

Wypłata odszkodowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 nie narusza prawa pasażerów do dochodzenia dalszego odszkodowania. Jeśli zatem w wyniku opóźnienia lotu pasażer doznał szkody, którą będzie w stanie wykazać to może dochodzić odszkodowania w procesie cywilnym.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister edukacji: To już pewne – nowy przedmiot w szkołach jeszcze w 2025 r. O edukacji seksualnej będą uczyli m.in. katecheci, a rodzice będą musieli zdecydować

Zapadła decyzja i edukacja zdrowotna ma stać się nowym przedmiotem w szkołach jeszcze w 2025 r., bo począwszy od roku szkolnego 2025/2026. Będą mogli jej nauczać również katecheci i etycy – potwierdziła w rozmowie z RMF FM, minister Barbara Nowacka. Początkowo, nowy przedmiot zostanie wprowadzony do podstawy programowej jako nieobowiązkowy, a w kolejnym roku szkolnym – o zdanie na jego temat (co będzie miało wpływ na jego dalsze „losy”) – zostaną zapytani m.in. rodzice i uczniowie.

Rząd o świadczeniu pielęgnacyjnym. Niepełnosprawność przed 18 rokiem życia, czy także później [MOPS]

Decydował będzie Minister Finansów rozstrzygając spór o zasady wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego. Sopot przyznawał świadczenie pielęgnacyjne osobom niepełnosprawnym kierując się wskazówkami Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Wojewoda pomorski w 2018 r. uznał, że tak nie można i nakazał miastu zwrot prawie 2,5 mln zł (zwrot dotacji na świadczenie pielęgnacyjnie zdaniem wojewody wypłacone niesłusznie osobom niepełnosprawnym).

800 plus dla Ukraińców. Ale pod tym jednym warunkiem

800 plus dla Ukraińców powinno należeć wtedy, jeżeli Ukraińcy będą mieszkać w Polsce i płacić w Polsce podatki. Tak powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który spotkał się z mieszkańcami Puńska w województwie podlaskim.

Dziecko wyjeżdża na ferie zimowe tylko z jednym z rodziców, dziadkami czy ciocią? Nie zapomnij o tym dokumencie, którego brak może przysporzyć sporych problemów

W przypadku wyjazdu dziecka na ferie zimowe tylko z jednym z rodziców lub bez nich – np. z dziadkami, ciocią, wujkiem lub choćby przyjaciółmi rodziców, który będzie wiązał się z przekroczeniem granicy Polski – nie wystarczy tylko „wyposażenie” dziecka w dowód osobisty lub paszport (i ewentualnie – wizę). Jest jeszcze jeden istotny dokument, o którym należy pamiętać i bez którego – wyjazd może nawet nie dojść do skutku, ponieważ dziecko może nie zostać przepuszczone przez granicę lub wpuszczone na pokład samolotu.

REKLAMA

Stanecki: maksymalne temperatury w pracy. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki o maksymalnych temperaturach pracy: „Te rozwiązania (…) mogą i powinny być wykorzystywane, w miarę możliwości, aby łagodzić skutki zmian klimatycznych”. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Waloryzacja 2025 r. Wyższe emerytury jeszcze w lutym dla emerytów i rencistów. Znamy terminy wszystkich wypłat, przekazów pocztowych i bankowych [TABELA]

Waloryzacja 2025 r. Wyższe emerytury jeszcze w lutym dla emerytów i rencistów. Znamy terminy wszystkich wypłat, przekazów pocztowych i bankowych. Emeryci i renciści nie muszą składać wniosku, by uzyskać zwaloryzowane świadczenia.

Dzieci powinny uczyć się edukacji zdrowotnej w szkole, czy w domu? Kotowska: To nie jest kwestia zwykłego przedmiotu, to kwestia bezpieczeństwa, zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci.

W czwartek, 16 stycznia 2025 r. ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że w 2025 r. edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Zapytaliśmy wiceprzewodniczącą Państwowej Komisji ds. pedofilii Justynę Kotowską o komentarz w tej sprawie

Wybory prezydenckie 2025. Ważne terminy dla osób niepełnosprawnych i starszych

Wybory prezydenckie odbędą się 18 maja 2025 r. Wyborcy niepełnosprawni oraz seniorzy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat powinni pamiętać o ważnych terminach, związanych z ich uprawnieniami.

REKLAMA

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych – co powinna zawierać?

Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych kojarzą nam się głównie z branżą kreatywną, na przykład z domami produkcyjnymi, studiami graficznymi czy też filmowymi. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy zajmujący się np. handlem czy produkcją nigdy z takich umów nie skorzystają. Wręcz przeciwnie – planując rozwój swojej działalności, prędzej czy później staną oni przed koniecznością wdrożenia odpowiednich systemów informatycznych, zaprojektowania swojej marki czy stworzenia logo. We wszystkich tych sytuacjach może pojawić się właśnie umowa zawierająca elementy odnoszące się do przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów. Dlatego też w poniższym artykule przedstawione zostaną najważniejsze, z punktu widzenia nabywcy, elementy takiej umowy. Ich uwzględnienie pozwoli na możliwie jak najszersze korzystanie z zakupionych utworów, jednocześnie niwelując ryzyko wystąpienia roszczeń o naruszenie praw.

e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna

Od 1 stycznia 2025 r. działają już e-Doręczenia. Osoby prywatne, które nie założyły skrzynki do e-Doręczeń, będą otrzymywać listy polecone z urzędu w formie papierowej. Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna.

REKLAMA